Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Borgen bryder med kundefjendske Danske Bank

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Danske Bank
Foto:

Det kan lyde helt barokt, at Danske Bank i en periode blev opfattet som kundefjendsk. For hvilken virksomhed kan mon leve med et sådant forhold til sine kunder?

Ikke desto mindre betød en serie af begivenheder, at dette prædikat i en periode passede på Danske Bank.

Centralt i fortællingen står Danske Banks topchef Thomas Borgens forgænger, Eivind Kolding. For 20. december 2012 præsenterede han en kronik i den mest erhvervsfjendtlige af de større aviser, Politiken. Her redegjorde han for, at det var helt legitimt, at Danske Bank tjener penge. Han erkendte samtidig et vist ansvar for finanskrisen, men uden at købe ind på de kritiske røster, som for alvor angreb banken for at spille en afgørende rolle i den danske finanskrise.

Men tilbage fra den sidelange kronik stod, at Danske Bank »taber penge på flere end 40 procent af vores privatkunder.« Dermed lancerede han et opgør med Danske Banks praksis om at behandle alle kunder ens, uanset hvor store deres engagementer var med banken. Samtidig blev det et opgør med Danske Banks store og dyre filialnet, som »færre og færre bruger«.

04INDThomas-Mitchell.jpg

Eivind Kolding er en handlingens mand. For kort tid senere indførte Danske Bank en række kundeprogrammer, der gjorde det gratis at være kunde i banken, hvis man havde et stort engagement, mens små kunder måtte betale for en basal bankkonto. Desuden lukkede banken kasser i 131 filialer få uger efter. Det udløste et ramaskrig, og alt fra politikere til handicapforeninger og Ældre Sagen meldte sig med kritik af Danske Bank. Der blev ikke lagt fingre imellem.

Igen stod tilbage, at Danske Bank mente, at det var helt i orden at sige farvel til de kunder, man ikke tjente penge på. En på mange måder kortsigtet slutning, da en bankkunde kan være ren tilsætning i ungdomsårene, men senere få uddannelse, job og ejerbolig og blive en ren solskinshistorie for banken.

Kvartalsregnskab fra Danske Bank

I øvrigt kom kronikken kort tid efter, at Eivind Kolding havde lanceret sin katastrofe-kampagne New Standards, der medførte, at banken blev anklaget for dobbeltmoral ved at pynte sin reklamekampagne med billeder af den kapitalismekritiske bevægelse Occupy Wall Street, hvad banken senere trak tilbage.

Den 16. september 2013 var det slut. Eivind Kolding blev vist ud af banken og kørt hjem, fyret på gråt papir. I stedet trådte norske Thomas Borgen til. En erfaren bankmand, der op til krisen stod i spidsen for Danske Banks norske forretning – en i øvrigt veldrevet del af banken også i kriseårene. Fra Thomas Borgen lød en af de første udmeldinger, at alle kunder er vigtige. Og det er blevet fulgt op med handling som beskrevet i dagens avis.

Det blev opgøret med Danske Banks kundefjendskhed, og det tyder på, at Danske Banks nye førstemand har ramt rigtigt.

peterkredit

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen