Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Boom i leasing af biler: Se om det kan betale sig for dig

BMW-GERMANY/
»For fem-seks år siden leasede folk ofte livsstilsbiler som Fiat 500 og BMW i forskellige modeller. I dag er det en stor blanding. Det er i endnu højere grad mellemklassebilerne og de små familiebiler,« siger Thomas Lindgren Mortensen, der forventer, at leasing vil fortsætte med at blive mere og mere almindeligt. ARKIVFOTO Foto:

Det bliver stadig mere almindeligt at lease sin bil i stedet for at købe og skifte den ud med en ny model, når aftalen udløber. Men ifølge bilejerorganisationen FDM er leasing stadig ikke for alle.

Leasing kan være en billig genvej til drømmebilen, og det har et stigende antal forbrugere fået øjnene op for.

02BUSLeasing-til-privatoeko.jpg
«

I årets første tre måneder steg antallet af nye, privatleasede biler i forhold til samme periode sidste år, og ifølge leasingselskaberne er privatleasing i dag lige så populært blandt prisbevidste børnefamilier som blandt nørdede bilentusiaster.

Med 5.221 nye aftaler om privatleasing i årets første tre måneder overgik 2015 året før med flere længder. I første kvartal af 2014 blev der indgået 2.176 aftaler om privatleasing. Et tal, der steg i løbet af sommeren og efteråret, fordi der er en tendens til, at færre leaser i vintermånederne. Også i år forventer leasingselskaberne, at antallet af nye leasingaftaler vil stige.

Der er stor konkurrence og mange fristende slagtilbud på leasingmarkedet, men man skal tænke over sin situation, før man kaster sig over leasing, mener bilejernes organisation FDM. Leasing kan bedst betale sig, hvis man skifter bil relativt ofte og kender sit kørselsbehov et godt stykke ud i fremtiden.

»Hvis man køber nye biler og skifter dem ud ofte, vil leasing give en økonomisk fordel. Hvis man normalt ejer en bil i mere end fem-seks år, vil det være billigere at købe,« siger Allan Skytte Christensen, forbrugerøkonom i FDM.

aaa

De fleste, men ikke alle, leasingaftaler løber over tre år. Man lægger en førstegangsbetaling, som i de fleste tilfælde er væsentligt lavere end udbetalingen ved et almindeligt køb. Derefter er der en fast månedlig betaling, som dækker service og reparations-omkostninger. Når leasingperioden ophører, kan de fleste kunder slippe for at sælge bilen videre. Det står leasingselskabet for.

Til gengæld betaler man, hvis der er skrammer på bilen ud over almindeligt slid, eller hvis man har kørt flere kilometer, end man på forhånd har aftalt med leasingselskabet.

»De to store spørgsmål er ekstra slid og overkørte kilometer. Vi har set nogle skrækhistorier, hvor folk har fået store regninger, når de leverede bilen tilbage, men vi ser det ikke så meget mere. Prisen per overkørt kilometer er kommet ned, og vi ser også, at man får penge tilbage, hvis man har kørt mindre, end der står i aftalen. Der kan sagtens komme en ekstra regning, hvis din bil er lidt mere ramponeret end de fleste, men gennemsnitsregningen ligger mellem 3.000 og 4.000 kroner, og det er ikke så meget i det store billede,« siger Allan Skytte Christensen.

FRANCE-AUTO-SHOW-PEUGEOT

Det er et vurderingsspørgsmål, hvad der er almindeligt slid, og hvad man skal betale for. FDM får et par klager over ekstrabetaling hver måned og regner med, at antallet vil komme til at stige i takt med, at privatleasing bliver mere populært.

»Privatleasing har smidt de fleste af sine børnesygdomme, men der er stadig ting, man kan blive uenig med sit leasingselskab om,« siger Allan Skytte Christensen.

De fleste aftaler følger i dag den standardkontrakt, som FDM har indgået sammen med brancheorganisationen Finans og Leasing. Standardkontrakten slår fast, at prisen på overkørte kilometer skal fremgå. Men ud over den gængse privatleasing findes der også flexleasing, hvor kontrakterne minder mere om erhvervsleasing, og hvor forbrugeren ofte selv står for at sælge bilen videre.

30BUSBilleasing-Side-3.jpg

Blandt medlemmerne hos brancheorganisationen Finans og Leasing er der både virksomheder, der tilbyder flexleasing, og virksomheder, som kun tilbyder almindelig privatleasing.

Organisationens direktør, Christian Brandt, mener ikke, at man skal være nervøs for at ende med en stor regning, når man afleverer sin bil, når leasingperioden slutter.

»Afleveringssituationen har tidligere været lidt omdiskuteret og mytebelagt. Nogle tror, at man ender med en kæmperegning, men det er simpelthen ikke rigtigt. Min fornemmelse ud fra det, jeg hører fra medlemmerne, er, at der kun er en ekstraregning i meget få tilfælde,« siger Christian Brandt.

Efter hans mening er der en sneboldeffekt i gang, hvor flere og flere hører om privatleasing, og som selv får mod på at prøve det.

»Det er rigtig flot, at leasing kan konkurrere med billånene, for lånene er historisk billige nu. En del af forklaringen kan være, at nogle af forbrugerne ikke har lige så store friværdier som før finanskrisen, og derfor er det måske ikke lige så let at ringe til sin bank og bede om et billån. Men det kan ikke forklare hele stigningen,« siger Christian Brandt.

Pics-leasing

I takt med, at nye typer af kunder er kommet ind på leasingmarkedet, er nye biltyper blevet populære, fortæller Thomas Lindgren Mortensen, administrerende direktør i Alm. Brand Leasing.

»For fem-seks år siden leasede folk ofte livsstilsbiler som Fiat 500 og BMW i forskellige modeller. I dag er det en stor blanding. Det er i endnu højere grad mellemklassebilerne og de små familiebiler,« siger Thomas Lindgren Mortensen, der forventer, at leasing vil fortsætte med at blive mere og mere almindeligt.

»I udlandet har privatleasing været populært i mange år, og i England og Tyskland er der op mod 40-50 procent, der bliver leaset privat. I Danmark har det kun været rigtigt i gang i et par år. Vi ligger på omkring ti procent, men det er stigende,« siger Thomas Lindgren Mortensen og tilføjer:

»Det vil næsten altid være billigere at lease end at købe. Vi køber store mængder biler om året, og derfor kan vi købe dem til en lavere pris, end forbrugerne kan, og det kommer i sidste ende forbrugerne til gode.«

Nordea

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen