Berlingske Business

Boligejernes bidrag til Danske Bank steg med over kvart milliard kr.

Carsten Nøddebo
Realkredit Danmarks administrerende direktør Carsten Nøddebo Rasmussen. Foto:

Det løbende gebyr på realkreditlån, bidragsydelser, steg i Dansk Banks realkreditselskab med knap 300 millioner kroner i 2017.

Danske Banks stigende overskud får hjælp af de danske boligejere. Bankens realkreditselskab, Realkredit Danmark, tjente i 2017 4,4 milliarder kroner til koncernen efter skat - 187 millioner kroner mere end det foregående år.

Øget udlån og fortsat masser af omlægninger af lån har skæppet i kassen, fremgår det af årsregnskabet.

29BUSCarsten-Noeddebo-Rasmu.jpg

»Den positive udvikling i resultatet skyldtes primært vækst i udlånet. Konverteringsaktiviteten var på samme høje niveau som i 2016,« skriver adm. direktør i Realkredit Danmark, Carsten Nøddebo, i en meddelelse.

Samtidig har boligejerne og dermed Realkredit Danmark nydt godt af de økonomisk gode tider i Danmark med blandt andet faldende ledighed. Det betyder få boligejere, der kommer i økonomisk uføre, og det sætter igen sit spor i Realkredit Danmarks tab. Nedskrivninger på tab på udlån faldt i 2017 til 147 millioner kroner mod 182 millioner kroner året før - hvilket i forvejen var et lavt niveau set over længere perioder. Hovedparten af årets nedskrivninger vedrørte udlån til privatkunder, oplyser Realkredit Danmark.

Det samlede realkreditudlån steg i 2017 med 15 milliarder kroner til knap 789 milliarder kroner blandt andet ved hjælp af koncernens nye produkt, Flexlife, der blandt andet giver mulighed for 30 års afdragsfrihed. Lånetypen stod ved udgangen af året for lånetilbud for mere end fem milliarder kroner.

Danske

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen