Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Boligejere mister pusten i stormløb mod Nykredit

19BUS20160302-121926-2-1822.jpg
Gunnar Jensen er en af de mange kunder, der vendte sig mod Nykredit i vrede, da bidrags-?satserne blev sat op. Alligevel er han stadig kunde i Nykredit. Arkivfoto: Niels Ahlmann Olesen

Trods en rasende kundeflok, der ikke var tilfreds med, at Nykredit hævede bidragssatserne, bliver kunderne hos realkreditinstituttet. Nykredit opjusterer nu forventningerne til årsresultatet med en halv milliard kroner.

Der var lagt op til en massiv kundeflugt, da landets største realkreditinstitut, Nykredit, i februar besluttede at blive børsnoteret og samtidig hæve bidragsssatserne for tusindvis af kunder. Men nu et halvt år efter er de vrede kunder forblevet loyale over for Nykredit. Det viser det seneste halvårsregnskab, der blev fremlagt torsdag.

Her fremgik det, at ikke blot opjusterer Nykredit forventningerne til årsregnskabet med halv milliard kroner, realkreditinstitutttet har heller ikke oplevet blot en snært af de konsekvenser, som kundernde dengang truede med.

Siden årsskiftet er udlånet i Nykredit-koncernens datterselskab Totalkredit ligefrem steget fra 571 til 580 mia. kroner.

»Resultatet af vores kerneforretning er tilfredsstillende og bedre end forventet. Vi har over de seneste tre år haft fokus på at blive mere kundeorienterede, effektive og digitale. Det viser sig igen i dette regnskab,« udtalte koncernchef Michael Rasmussen i forbindelse med Nykredits regnskab.

Nykredit

Kunderne i datterselskabet Totalkredit opsagde i første kvartal lån for 2,5 mia. kroner. I andet kvartal opsagde de for 4,4 mia. kroner. Størrelsesordener, der ligger inden for de sædvanlige udsving, påpeger investeringsøkonom i Nordnet, Per Hansen.

»Tallene indikerer ikke, at de stigende priser har skabt kundeflugt. Men måske er det endnu lidt for tidligt at sige,« siger Per Hansen.

Han tilføjer, at kundernes nervøsitet for yderligere stigninger på deres lån stadig kan ramme Nykredit på længere sigt.

Kunderne har ingen flugtveje

Forbrugerrådet Tænk er ikke overrasket over, at kunderne er blevet hos Nykredit trods højere bidragssatser.

»Vi ser ikke de store kundeflugter, fordi det er for dyrt at skifte realkreditlån, selv om kunderne ved, at prisen stiger. Det koster i størrelsesordenen 20.000 kroner at skifte,« siger vicedirektør Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet Tænk.

Dertil kommer usikkerheden omkring, at kunderne ikke ved, hvad der sker, hvis de skifter realkreditlån, påpeger han.

»Der er ingen sikkerhed for, at de andre realkredinstitutter ikke følger trop og hæver bidragssatserne. Tværtimod ser vi, at det netop er det, der er sket,« siger Vagn Jelsøe .

Newcredit

Han henviser til, at både Realkredit Danmark og Nordea Kredit har fulgt trop og hævet deres bidragssatser.

Samme konklusion lyder fra Fair Bidragssats, en forening, der blev skabt i protest mod Nykredits højere bidragssatser. Formand for foreningen Chresten Ibsen er heller ikke overraskede over, at Nykredits vrede kunder »ikke er flygtet« fra realkreditinstituttet.

»Nykredit kan takke deres venner i Realkredit Danmark og Nordea Kredit for, at vi ikke har skiftet institut. Når dit hus brænder, søger du ikke over til naboerne, hvis der også er ild i deres huse. Vi har bare ikke andre naboer at vælge imellem,« siger han.

Har I kastet håndklædet i ringen i kampen mod højere bidragssatser?

»Nej absolut ikke. Vi kæmper videre, men kunderne har ikke meget andet valg end at blive ved Nykredit,« siger Chresten Ibsen.

Han tilføjer, at Fair Bidragssats’ mål på længere sigt er at oprette et fuldstændigt uafhængigt realkreditinstitut.

Charlotte Elgaard Christensen

11.000 kr. mere om året

Gunnar Jensen er en af de kunder, der den 30. september skal betale første beløb af de forhøjede bidragssatser. Et beløb, der er steget med 11.000 kroner for hele året, fortæller han:

»Selv om både Nordea Kredit og Realkredit Danmark har sat deres bidragssatser op, ændrer det ikke på, at jeg synes, det er noget svineri.«

Han er selv forblevet kunde i Nykredit.

»Jeg har jo ikke noget valg, vel? Det er for dyrt at flytte til et andet realkreditinstitut, og hvor skal jeg overhovedet flytte hen,« siger Gunnar Jensen.

»Jeg er fanget ved Nykredit, og jeg kan ikke gøre noget,« siger han.

Hans irritation blev kun blev større, da han i forbindelse med halvårsregnskabet læste, at Nykredit havde tabt penge på swaplån:

»Er det det, mine bidragssatser skal finansiere? Det er dem selv, der har rodet sig ud i det. Det vil jeg ikke betale for.«

Han tilføjer, at de 11.000 kroner, han skal betale mere i år, kunne være gået til en rejse for familien.

Nykredit-boss Michael Rasmussen erkendte torsdag, at realkreditinstituttet fortsat har en stor udfordring med at genskabe kundernes tillid.

»Mange kunder var og er – meget forståeligt – frustrerede. Og vi ser det som vores absolut vigtigste opgave lige nu fortsat at være i dialog med hver enkelt af vores kunder for at lytte og forklare baggrunden for vores beslutning. Vi skal vinde den tillid tilbage, vi har tabt,« forklarede han.

Gårdmiljø

Tab på renteswaps

Mens Michael Rasmussen kan glæde sig over de loyale kunder, er der fortsat malurt i Nykredit-bægeret. Koncernens samlede overskud faldt fra knap 3,1 mia. kroner i første halvår 2015 til 1,8 mia. kroner i første halvår 2016.

Særligt renteswaps var årsag til den faldende indtjening, hvor Nykredit tog et tab på svimlende 1,3 mia. kroner i årets første seks måneder. Til sammenligning lå samme post på et plus på 454 mio. kroner i første halvår 2015.

»Vores samlede resultat falder dog på grund af negative værdireguleringer af vores renteswaps. Det er en udvikling, der er styret af renteudviklingen, som vi ikke selv er herre over. Det, jeg hæfter mig ved, er den fortsatte fremgang i kerneforretningen, som er resultatet af et målrettet arbejde med at forbedre de forhold, vi selv har indflydelse på,« fremhævede Nykredit-topchefen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen