Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Bøn til bankerne: Lad tvivlen komme iværksætterne til gode

Billede
Danske banker må gerne i højere grad udlåne penge til etablerede virksomheder, der ligger lige på kanten til at være sikre låntagere. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2014) Foto:

Bankerne er blevet mere villige til at låne kapital til virksomheder, men der er plads til forbedring, mener iværksætterforening. Finansrådet mener, at det er vigtigt, at bankerne ikke tager høje risici.

Danske banker må gerne i højere grad udlåne penge til etablerede virksomheder, der ligger lige på kanten til at være sikre låntagere. Det mener formand for Dansk Iværksætterforening, Christian Walther Øyrabø.

Han mener, at bankerne i Danmark generelt er blevet bedre til at udlåne kaptial, men påpeger samtidig, at der er plads til forbedring.

»De må gerne lade tvivlen komme iværksætterne til gode,« siger han.

Udmeldingen kommer, efter at Berlingske i går beskrev vilkårene for innovation og iværksætteri i Danmark.

Økonomisk direktør for regulering i Finansrådet, Jakob Legård Jakobsen, mener, at bankernes lånevillighed er cirka, hvor den skal være.

ITALY-ECONOMY-BANK

»Hvis bankrådgiverne sidder over for en virksomhed, der ligger lige på vippen til at være en ideel kandidat til et lån, så er det vigtigt, at bankerne ikke tager høje ricisi. De skal være omhyggelige i deres vurdering af kunderne ikke mindst for at efterleve tilsynskrav,« siger han og tilføjer, at det hverken er i kundens, bankens eller samfundets interesse, at bankerne tager for høje ricisi.

»Vi skal ikke mere end ti år tilbage, hvis vi vil se effekterne af, at bankerne var for risikovillige,« siger han og henviser til finanskrisen: »Der skal bare mere til efter krisen, hvis en virksomhed vil låne penge. Sådan bør det også være.«

Samtidig tilføjer han, at det ikke er bankernes opgave at hjælpe virksomhederne i gang.

COMMERZBANK-ECB/

Banklån kræver sikkerhed

Det er Christian Walther Øyrabø enig i. Han mener, det netop er en udbredt misforståelse:

»Bankerne er ikke sat i verden for at hjælpe iværksættere i gang. Hvis du har fået en god idé, skal du ikke løbe til din bank­rådgiver som det første,« siger han.

For bankens rolle er ikke at stille risiko­villig kapital til rådighed:

»Man starter ikke en risikabel idé med bankfinansiering. Det er ikke måden, man gør det på.«

Misforståelsen blandt iværksættere og folk med innovative ideer oplever direktør for Innovationsfonden Peter Høngaard Andersen også:

»Mange forstår ikke, hvornår banken kommer ind i billedet. Det oplever jeg bl.a. til kapitalmarkedsdage,« siger han og henviser til de dage, hvor et selskab kan møde kapitalmarkedet i form af potentielle investorer og analytikere til et arrangement, som virksomheden afholder enten selv eller sammen med andre selskaber.

Billede

Christian Walther Øyrabø slår derfor fast, at bankernes ansvar er, at låne penge ud mod sikkerhed.

Friends, fools and family

Hvis man har en innovativ idé og ønsker opstartskapital til at føre den ud i livet, anbefaler Øyrabø hellere, at man »spænder livremmen ind«, lever på et minimum og gerne har sparet egenkapital op, inden iværksættereventyret begynder.

Hvis det herefter viser sig, at man har en virksomhed med kød på, skal man finde ekstern kapital hos private investorer.

Det kan være i form af de tre »f«-ere, siger Christian Walther Øyrabø:

»Friends, fools and family. Senere leder man efter en ekstern investor.«

Først når man kan se, at biksen kører, og man derfor gerne vil udvide, går man til banken efter kapital, påpeger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen