Berlingske Business

BlackRock: Kryptovaluta venter på modent marked

Verdens største kapitalforvalter svulmer endnu mere
Kryptovalutaer er stadig et umodent marked, men kan potentielt blive bredt anvendt ifølge Richar Turnill, Global Investeringsstrateg hos BlacRock. (REUTERS/Brendan McDermid/File Photo) Foto:

Verdens største kapitalforvalter BlackRock mener, at kryptovaluta kan blive udbredt og blockchain har potentiale – sammenfaldet er, at begge dele er ude i fremtiden. Men fremtiden kan tegne lyst.

Kryptovalutaers kursmæssige rutschebanetur i vinter betød har også betydet, at digitale møntfod er kommet på landkortet hos de største spillere I finansbranchen – også ved verdens største kapitalforvalter BlackRock.

»Vi ser potentielt kryptovaluta blive mere udbredt i fremtiden, efterhånden som markedet modnes,« skriver Richard Turnill, Global topinvesteringsstrateg i den amerikanske investeringsgigant, i en kommentar.

BlackRock forvaltede i 2017 aktiver for omkring 5,7 billioner dollar, hvilket svarer til 34,75 billioner danske kroner – eller prisen på 1.624 Storebæltsbroer.

meyer

Udfordringer i nutid, men lovende fremtid

Turnill ser dog ikke kryptovalutaer som en del af BlackRocks portefølje i en umiddelbar fremtid. Investeringsstrategen peger specielt den meget volatile pris, manglende regulering og de implicitte risici i handel med virtuelle møntfod. Derfor skal investorer være parate til at tage »fuldkomne tab« i forbindelse med kryptohandel.

Inversteringsvirksomheden ser dog potentiale i blockchainteknologien – en tilgang som Richard Turnill deler med virksomheder som Mærsk, NGO’er som Unicef og størstedelen af de danske storbanker. Der er dog lang vej igen:

»Blockchain er nødt til at overkomme adskillige forhindringer for at nå sin lovende fremtid. Vi tror dog, at tilsynsmyndigheder og centralbanker også bliver nødt til at spille en stor rolle.«

LITHUANIA-FINANCE-COMPUTERS-BLOCKCHAIN

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen