Berlingske Business

Billigere bilforsikringer på vej

billede biler
Det blivere billigere at forsikre bilen nu, siger forsikringsdirektører. Foto:

Hele den danske forsikringsbranche slås om nye kunder særligt på bilforsikringer i øjeblikket, og det vil medføre billigere bilforsikringer i år og fremover, siger topchefen i Alm. Brand.

Der er billigere bilforsikringer på vej til de danske forsikringskunder. Sådan lyder det fra Søren Boe Mortensen, adm. direktør i Alm. Brand.

Udmeldingen kommer på dagen, hvor Alm. Brand fremlægger årsregnskab for 2014, og her kan forsikringsselskabet se, at en positiv tendens fortsætter. Således laver danskerne færre og færre skader i deres biler, og når de laver skader, er det i højere grad mindre skader, eller også er de billigere at udbedre for forsikringsselskaberne, fordi danskerne i stigende grad kører i mindre biler.

aaa

Alt dette betyder, at konkurrencen på området for bilforsikringer vil blive øget i år, lyder det fra Alm. Brands adm. direktør.

»Vi ser på autoforsikringer et rigtigt godt forløb, også på grund af det milde vejrlig. Og det sætter uvægerligt en øget konkurrence i gang, og dermed også lidt lavere priser på bilforsikringer i de kommende år. Det kommer vi til at se fra os og fra markedet generelt,« siger Søren Boe Mortensen.

Forsikringsbranchen har over en bred kam leveret særdeles stærke resultater de seneste år, og branchen er fra flere sider blevet kritiseret for, at der ikke er nok konkurrence mellem selskaberne - hvilket man blandt andet så ved, at danskerne sjældent skifter forsikringsselskab. Men det er kommet i gang nu, siger Søren Boe Mortensen.

»Konkurrencen er skærpet markant i løbet af 2014. Der er øget intensitet på salgsindsatsen og det at prøve at få kunder til at flytte. Der gås virkelig til den i markedet, så mobiliteten er blevet større. Derudover er der klart et prispres, primært på biler, men vi ser også på andre områder, at der konkurreres voldsomt på priser og vilkår, og det er klart skærpet i 2014,« siger han.

dsa

Inden for de seneste par år er der kommet nye spillere på det danske forsikringsmarked i form af mindre forsikringsagenturer, der lokker med billige forsikringer på nettet, men ifølge Søren Boe Mortensen er det ikke meget, som disse selskaber har rykket rundt på i forsikringsmarkedet.

»Det er de etablerede spillere på markedet, som vi mærker. De mindre spillere er der, men de har ikke flyttet noget, der betyder ret meget,« siger Søren Boe Mortensen.

Også Topdanmarks adm. direktør, Christian Sagild, sagde i forbindelse med offentliggørelsen af selskabets årsregnskab i sidste uge, at der er billigere bilforsikringer på vej.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen