Berlingske Business

Bilforsikringer stiger uforståeligt meget

Forbrugerrådets direktør forstår ikke, hvorfor danskernes bilforsikringer er steget med 70 procent siden år 2000. Der mangler konkurrence, lyder det.

Danske bilejere er blevet overhalet indenom af voldsomme stigninger på bilforsikringer siden år 2000.

Selv om forsikringsreglerne har ændret sig undervejs, så forstår direktør i Forbrugerrådet, Rasmus Kjeldahl, ikke, hvordan bilforsikringer kan stige med hele 70 procent på små 10 år.

- Det står jeg faktisk uforstående over for. For der er ganske vist åbnet op for større erstatninger (En lovændring i 2002 udløste større erstatninger til dem, der kommer tilskade i trafikken, red). Men jeg har ikke set tal, der skulle dokumentere, at det har givet selskaberne udgifter i den størrelsesorden. Jeg tror snarere, at der har været for lidt konkurrence på markedet, siger Rasmus Kjeldahl.

Han understreger, at det kan føre til et indgreb udefra, hvis prisernes himmelflugt fortsætter.

- Hvis det sker, så må Konkurrencestyrelsen se på: Er de her markeder konkurrencepræget, eller er der nogen aftaler mellem selskaberne, som gør, at præmierne bliver for høje. Det tror jeg ikke, der er, men det er jo det, vi har Konkurrencestyrelsen til, hvis markedet ikke kan bedres af egne kræfter, forklarer han.

Mens priserne på varer generelt er steget med 20 procent siden 2000, er priserne på forsikringer steget mere end dobbelt så meget - helt præcist 50 procent, skriver Jyllands-Posten tirsdag.

Rasmus Kjeldahl kalder konkurrencen "alt for dårlig inden for forsikringsbranchen", og samtidig lader han forbrugerne forstå, at ansvaret også hviler på deres skuldre.

- Jeg tror, man må være realistisk. Hvis forbrugerne ikke reagerer, så tager selskaberne det, de kan få. Det bedste man kan gøre som forbruger, det er, at gennemgå sine forsikringer cirka hvert andet år, og så ringe rundt til tre-fire forskellige selskaber og prøve at tjekke priser, siger Rasmus Kjeldahl.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen