Berlingske Business

Banknordik sælger forsikringskoncern for at styrke fokus

banknordik
Janus Petersen, adm. direktør i Banknordik. Foto:

Banknordik vil sælge bankens aktier i den islandske forsikringskoncern Vørdur. Det oplyser banken i en selskabsmeddelelse.

Årsagen er ifølge banken, at den vil styrke sit strategiske fokus og være mindre geografisk spredt.

- Banknordik forstærker sit fokus på at levere udbytte til aktionærerne ved at øge lønsomheden og frigøre kapital fra ikke-strategiske forretningsområder, siger administrerende direktør Janus Petersen i selskabsmeddelelsen.

I første omgang vil den færøske bank sælge 51 pct. af bankens aktier i forsikringskoncernen. På grund af restriktioner på salg af 49 pct. af bankens aktier i Vørdur forventer banken, at det endelige salg først kan finde sted ved udgangen af juni 2017, hvor restriktionerne udløber.

Vørdur er ifølge Banknordik et veldrevet selskaber i god udvikling, og banken forventer derfor at få en god pris for forsikringsselskabet. Bestyrelsen har derfor som mål, at aktionærerne vil få et udbytte, der svarer til den lettelse i kernekapitalen, som banken opnår ved salget.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen