Berlingske Business

Banknordik: Forsikring og prisnedsættelser rammer toplinjen

Banknordik oplevede en tilbagegang på knap 9 pct. på sin toplinje i tredje kvartal sammenlignet med den tilsvarende periode et år tidligere, og det sætter sig hele vejen ned gennem regnskabet for det næstsidste kvartal af 2013.

Samlet faldt driftsindtægterne til 204 mio. kr. i tredje kvartal fra 224 mio. kr. i samme periode af 2012, og det er der to forklaringer på, afslører Banknordiks administrerende direktør, Janus Petersen, i et interview med Ritzau Finans.

- Der er to årsager til den faldende toplinje. I vores forsikringsforretning har der været nogle større skader i tredje kvartal, som har trukket nettoindtægterne ned i den del. Den anden del af forklaringen er de prisnedsættelser i bankdelen, som vi har foretaget. Det sætter sig naturligvis på toplinjen, men på længere sigt skulle det gerne betale sig ind, siger direktøren.

Priskonkurrence er ifølge Banknordik-direktøren ganske afgørende i den nuværende markedssituation, og med det nyligt lancerede loyalitetsprogram Nordik360 er den færøske bank godt positioneret. Der bliver dog under alle omstændigheder ikke satset over evne.

- Hvis man nedbringer omkostningerne, som vi har gjort, har man også råd til at konkurrere på prisen. Det, mener vi, er nødvendigt i det nuværende marked. Vi lancerede vores loyalitetsprogram i andet kvartal, og der ligger vi rigtig godt i markedet. Men sådan noget kan naturligvis udelukkende gøres forsvarligt med en effektiv forretning. Aktionærerne skal jo også serviceres, siger Janus Petersen til Ritzau Finans.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen