Berlingske Business

Banknordik: Effektiviseringer slår igennem

janus petersen
Janus Petersen, koncernchef i Banknordik. Foto:

Den færøske bank fastholder forventningerne og venter fortsat et resultat før skat og nedskrivninger på 130-160 mio. kr. i 2013. Det fremgår af regnskabet for første halvår.

Banknordik leverede bedre resultater i andet kvartal, hvor nedskrivningerne blev halveret i forhold til sidste år. Banken tilskriver det bedre resultat de effektiviseringer, der er gennemført de seneste år.

»Vi har mindsket omkostningerne med 7 pct. i forhold til sidste år, og da nedskrivningerne er som forventet, har vi i andet kvartal opnået det bedste driftsresultat i nyere tid,« siger Janus Petersen, koncernchef i Banknordik i en kommentar til regnskabet.

Den færøske bank fik i andet kvartal et overskud på 52,3 mio. kr. efter skat mod 1,1 mio. kr. i samme periode sidste år. Netto renteindtægterne steg marginalt til 151,1 mio. kr. fra 150,3 mio. kr., mens netto gebyrindtægterne svandt til 43,0 mio. kr. fra 43,7 mio. kr. Tab og hensættelser på udlån og garantier blev halveret til 29,0 mio. kr. fra 58,1 mio. kr.

»Bankens portefølje af udlån har en god fordeling med knap 60 pct. til privatkunder og offentlige myndigheder, en bred spredning på brancher og kun få større engagementer. Denne risikoprofil afspejles i solvensbehovet på 8,7 pct., hvilket er tæt på lovens minimum på 8 pct.,« hedder det i regnskabsmeddelelsen om udlånsbogen.

Banknordiks solvens er på 14,6 pct. og dermed 5,9 pct.point over behovet.

For 2013 fastholdes forventningerne om et resultat før kursreguleringer og skat på 130-160 mio. kr. Nedskrivningerne ventes at blive på samme niveau som i 2012, svarende til 115 mio. kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen