Berlingske Business

Bankgebyrer slår rekorder

Danske Bank på Frederiksborggade ved Nørreport i København.
Foto:

De danske banker skovler penge ind på gebyrer, og kunderne kan forvente yderligere stigninger.

Kunderne betaler stadig flere gebyrer for at benytte deres bank, og i år ventes den samlede gebyrregning at passere 20 milliarder kroner, skriver Jyllands-Posten.

Kun en gang tidligere har regningen være så høj. Det var i 2007, da økonomien buldrede af sted, men siden er omfanget af bankernes forretning med kunderne skrumpet næsten 10 procent.

Efter et dyk i 2008 og 2009 er gebyrerne nu tilbage på alle tiders rekordniveau.

»Banker er almindelige virksomheder, der skal tjene penge, og i øjeblikket ligger sektorens indtjening på et meget lavt niveau. Derfor tror jeg, at danskerne godt kan se, hvorfor gebyrerne stiger,« siger Niels Storm Stenbæk, cheføkonom i Finansrådet, som er bankernes interesseorganisation.

Det er ifølge bankerne nærmest en bunden opgave at øge indtjeningen, og i den forbindelse er gebyrer, som rammer både privat- og erhvervskunder, blevet en stadig vigtigere indtægtskilde, hvilket skyldes, at den traditionelle bankforretning er presset af den beskedne efterspørgsel på at låne penge.

»Finanstilsynet og Nationalbanken kræver mere eller mindre, at indtjeningen stiger, for der er kommet nye krav om, at sektoren skal polstre sig bedre,« siger Niels Storm Stenbæk.

Gebyrer bruges derudover til at påvirke kundernes adfærd.

»Bankerne vil flytte kunderne til digitale løsninger, fordi de kan spare en masse penge på at lukke filialer,« siger Otto Friedrichsen, aktiestrateg i Formuepleje.

Og kunderne kan lige så godt vænne sig til høje gebyrer.

»Det vil være et tema fremover, for den traditionelle bankforretning vil stadig være under pres. Tendensen med at adfærdsregulere med gebyrer vil også fortsætte,« vurderer Otto Friedrichsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen