Berlingske Business

Bankfolk sætter dine penge på spil i blinde

Bankfolk sætter dine penge på spil i blinde - 1
Foto:

Bankrådgivere anbefaler dig rask væk at smide penge efter uigennemskuelige, urentable og ofte særdeles risikable investeringer - uden selv at vide nok om dem.

I en stor rundspørge blandt 1200 bankrådgivere indrømmer næsten hver tredje - 29 procent - at de har ydet rådgivning om et investeringsprodukt, som de "ikke selv har forstået tilstrækkeligt". Og næsten hver anden siger, at de er usikre på, om de generelt ved nok om bankernes komplicerede investeringsprodukter, til at de kan arbejde med dem. Det skrev Politiken lørdag.

Næstformanden for de bankansatte i Finansforbundet, der står bag undersøgelsen, er foruroliget:

- Det er et overraskende stort antal, og det er ikke i orden. Det er vores opfattelse generelt set, at rådgivningskvaliteten er høj, men det her viser, at vi har et alvorligt problem, siger Michael Budolfsen til Politiken.

Undersøgelsen handler om de såkaldte 'strukturerede produkter', hvis udbredelse er eksploderet på få år. Hvis man sætter sine penge i et struktureret produkt, får man ikke, som ved normale obligationer, et renteafkast. Derimod er kundens afkast typisk bestemt af kursen på en specifik udenlandsk valuta, et bestemt aktieindeks eller prisen på en udvalgt råvare.

Falder eksempelvis den pågældende valutakurs, bliver afkastet tilsvarende mindre. Produkterne er dermed væsentligt mere risikable end almindelige obligationer. Nationalbanken vurderede i 2007, at danskerne samlet havde sat 55 milliarder kroner i bankernes strukturerede produkter.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen