Berlingske Business

Bankernes udlån til erhverv dykkede i december

BM Business
Konsulent Nikolaj Pilgaard fra Dansk Industri mener, at det er hæmmende for dansk erhvervsliv og væksten i Danmark, at udlånet til erhvervslivet er faldet. Foto:

Det er udløst af mindre investeringslyst samt omlægning af finansiering fra banker til erhvervsobligationer.

Bankernes udlån til det danske erhvervsliv faldt med 24 mia. kr. i 2012, viser en ny statistik fra Nationalbanken.

Udlånet til bankerne faldt med 44 mia. kr. mens realkreditudlånet steg med 20 mia. kr. En del af faldet kan samtidig forklares med ting som omstruktureringer hos Finansiel Stabilitet.

- Faldet i udlånet til erhverv er et resultat af den generelle konsolidering i erhvervsvirksomhederne, hvilket blandt andet hænger sammen med, at de reale investeringer ligger på et lavt niveau. Virksomhederne har samtidig ændret deres finansieringsmønstre. Således har virksomhederne i de første 11 måneder af 2012 udstedt erhvervsobligationer for 29 mia. kr. og har flyttet finansiering fra bankerne til realkreditten, skriver Nationalbanken.

Hos Dansk Industri finder man det problematisk, at udlånet er faldet.

- Det er sket et meget stort fald i bankernes lån til virksomhederne, hvilket skyldes en både de svage konjunkturer og bankernes kraftige opstramning i udlånspolitikken over for erhvervslivet. Udlånet er nu faldet med over 200 mia. kr. siden i 2008. Heldigvis har nogle virksomheder kunne erstatte banklånet med et realkreditlån, men der er stadig rigtigt mange virksomheder, der har store problemer med at skaffe finansiering til sunde projekter, skriver konsulent Nikolaj Pilgaard fra Dansk Industri og fortsætter:

- Det er hæmmende for dansk erhvervsliv og væksten i Danmark med en så voldsom opstramning og mindskning af udlån til erhvervslivet, som derved ikke kan sætte gang i nye investeringer og projekter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen