Berlingske Business

Bankernes planer med kunstig intelligens truer tusindvis af job

brain gears
Det er systemer baseret på kunstig intelligens, der bringer tusindvis af jobs i fare. Foto:

Brancheeksperter advarer om, at tusindvis af job vil blive bragt i fare, da verdens største banker begynder at udnytte systemer, som er baseret på kunstig intelligens.

Nye teknologier betyder, at bankerne kan lave enorme besparelser, da de automatiserede systemer kan erstatte job, som særligt beskæftiger sig med overholdelse af regler og rapportering.

Det skriver Financial Times.

»Bankerne har virkelig kastet sig over opgaven for at håndtere kravene fra tilsynsmyndighederne. De har ikke haft andre muligheder,« siger Richard Lumb, som er leder af finansielle tjenesteydelser hos Accenture.

ROBOTTER

Richard Lumb siger desuden, at mange af de job, som skabes af banker i de senere år for at indsamle og kontrollere data om kunder og transaktioner, allerede er flyttet offshore til billigere lande. I den næste bølge af automatisering vil de simpelthen forsvinde.

Citigroup vurderer, at de største banker, herunder JP Morgan og HSBC, har fordoblet antallet af mennesker, som arbejder med at håndtere overholdelse af regler og rapportering. Denne udgiftspost koster nu banksektoren 270 mia. dollar om året og tegner sig for 10 pct. af driftsomkostningerne.

Billede

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen