Berlingske Business

Bankernes låneafslag på kriseniveau

Kronespekulanter strækker våben Valutareserven eksploderer Dan
På trods af den danske økonomis genoprejsning oplever virksomheder fortsat besvær med at få lån i banken. Dette er afspejlet i flere undersøgelser, blandt andet Nationalbankens udlånsundersøgelse, som viser en stramning af kreditstandarden efter 2014, som ellers bød på den første lempelse af vilkårene efter krisen. Arkivfoto. Foto:

På trods af den danske økonomis genoprejsning oplever virksomheder fortsat besvær med at få lån i banken.

Dette tvinger mange virksomheder til at lede efter alternativer til banken, som eksempelvis crowdlending og private investorer.

Det skriver Børsen.

Dette er afspejlet i flere undersøgelser, blandt andet Nationalbankens udlånsundersøgelse, som viser en stramning af kreditstandarden efter 2014, som ellers bød på den første lempelse af vilkårene efter krisen.

17BUSRohde-hoved-Side-10-11.jpg

Dansk Erhvervs undersøgelse af næsten 500 medlemsvirksomheder understøtter dette. 28 pct. af de virksomheder, der søgte lån i de seneste tre måneder, fik afslag. De anslår, at dette er på omtrent samme niveau som under krisen.

Professor i økonomi ved Copenhagen Business School, Niels Westergård-Nielsen, nåede frem til samme konklusion i sin undersøgelse af 2000 virksomheder i 2013. Undersøgelsen viste, at kreditværdige virksomheder fortsat møder afslag, men bankernes interesseorganisation, Finansrådet, genkender ikke denne fremstilling.

Lars Rohde

- Der er rigelig med likviditet at hente i bankerne til kreditværdige kunder. Men det er klart, at kreditvilkårene er strammet op i forhold til før krisen, udtaler cheføkonom i Finansrådet Niels Storm Stenbæk til Børsen, og tilføjer, at efterspørgslen fra kreditværdige kunder er svag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen