Berlingske Business

Bankernes indtjening banker i vejret - forbrugervagthund savner konkurrence

Ifølge Forbrugerrådet Tænk mangler der konkurrence, når bankerne kan opfinde det ene nye gebyr efter det andet. To bankbosser forsvarer den høje indtjening.

Selv om det lave renteniveau presser bankernes kerneforretning med indlån og udlån, formår de at levere en tårnhøj forrentning til deres ejere, skriver Finans.

Ni af de 10 største danske banker præsterede højere forrentninger af egenkapitalen i 2017 end året før, som ellers også var et stærkt år. Kun Jyske Bank er - sammen med de to svenske storbanker Nordea og Handelsbanken, som også har en stor forretning i Danmark - gået tilbage.

Silkeborg-banken og Sydbank fremlagde regnskaber tirsdag. Mens Jyske Bank tjente 3,1 mia. kr. efter skat, formåede Sydbank med 1,5 mia. kr. at levere det næstbedste regnskab i bankens historie - kun overgået af 2007, som på grund af ændrede regnskabsregler var et atypisk år.

»Det er vel tilladt at have en veldrevet virksomhed og tjene penge på det,« siger Karen Frøsig, adm. direktør i Sydbank og henviser til, at hele det danske erhvervsliv med virksomheder som Novo Nordisk, Dansk Supermarked og Lego har en høj indtjening i disse år.

Forbrugernes vagthund mener omvendt, at kunderne lider under, at konkurrencen ikke er stærk nok i banksektoren.

»Bankerne forklarer selv, at med det lave renteniveau er det svært at få en tilstrækkelig indtjening gennem forskellen på indlåns- og udlånsrenten. Når det indtægtsgrundlag falder væk, skruer de bare op for andre knapper ved at opfinde det ene nye gebyr efter det andet. Hvis der var en velfungerende konkurrence på bankområdet, ville kunderne løbe skrigende ud af døren, når priserne blev hævet,« siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, til Finans.

Jyske Banks topchef afviser, at kritikerne har ret i, at bankerne er blevet for grådige.

»Nej, de har ikke ret. Vi leverer en ydelse, som vi modtager en betaling for - det er nøjagtig det samme som at købe en pose kaffe - der er en vare og en pris. Det samme gælder selvfølgelig serviceydelser,« siger Anders Dam, ordførende direktør i Jyske Bank.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen