Berlingske Business

Bankernes image på niveau med tobaksindustrien

BM
Foto:

Finanskrisen har fået bankernes image til at skrante i sådan en grad, at omtalen af bankerne i medierne nu er ligeså negativ som tobaks- og atomkraftindustrien, viser nye rapport, der kommer i dag.

Fire år efter finanskrisens start står bankerne tilbage med et image på linje med tobaks- og atomkraftindustrien. Det viser ny rapport kaldet "Trust Meltdown IV", skriver Jyllands-Posten.

Rapporten kommer senere i dag i Davos i forbindelse med årsmødet i World Economic Forum og er den fjerde af sin art. "Trust Meltdown IV" er baseret på 3.340 artikler og tv-nyhedsudsendelser i flere end 100 forskellige internationale medier, som er foretager af Media Tenor Internationale.

Siden finanskrisens udbrud i 2008 har Media Tenor Internationale fulgt mediedækningen af en række industrier, herunder bankindustrien, hvis omtale i medierne nu er lige så negativ som tobaks- og atomkraftindustrien.

"Bankerne må indse, at medierne og mediernes publikum i dag betragter bankerne med den samme tvivl og negativitet, der tidligere kun blev set i forbindelse med dækningen af tobaksindustrien og kræft samt frygten for radioaktivitet i forbindelse med udslip fra atomkraftværker," siger Roland Schatz, der er adm. direktør for Media Tenor International og medforfatter af rapporten.

Mærsk

Selvom bankerne alle dage har været image-følsomme, så er det ikke i samme grad, som det viser sig i dag, skriver Jyllands-Posten. Roland Schatz peger på, at bankerne modsat tobaksindustrien, som forventer at blive omtalt negativt i medierne, tror at de lettere kan reparere deres image - og uden nødvendigvis at ændre på, hvordan de driver deres virksomhed.

"I det store hele står bankerne i 2013 over for de samme image-mæssige udfordringer som i de foregående år. Forskellen er, at regeringerne har mistet tålmodigheden med bankernes egne bestræbelser på at rydde op efter krisen, og resultatet er bl.a. en bankunion i EU," siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen