Berlingske Business

Bankerne tager imod hjælp fra Nationalbanken

lars rohde
Overskrift
Pressemøde med Lars Rohde, Per Callesen og Hugo Frey Jensen i Nationalbanken d. 18. marts 2015. Kvartalsoversigt efter kroneangreb. Foto:
 

Bankerne har taget imod den udstrakte hånd i form af en løftet folioramme, Nationalbanken forleden rakte frem, med kyshånd.

Det viser fredagens opgørelse over pengeinstitutternes nettostilling over for Nationalbanken.

Nationalbanken besluttede forleden at hæve det beløb, bankerne kan sætte ind under den såkaldte folioramme til i alt 145 mia. kr. mod tidligere 37 mia. kr. Under foliorammen kan bankerne have penge stående til 0 pct., mens de i øjeblikket skal betale 0,75 pct. for indskudsbeviser i centralbankerne.

Forhøjelsen er trådt i kraft fredag, og det har med et slag løftet folioindeståendet til 134,6 mia. kr. mod 32,1 mia. kr. torsdag.

Nationalbanken har siden 6. februar har haft en rente på rekordlave minus 0,75 pct. på indskudsbeviser, som er den rente, bankerne kan sætte penge ind i Nationalbanken til. Det gør ondt på bankerne, der ikke umiddelbart har lyst til tilsvarende at bede deres kunder om at betale for at sætte penge ind.

En rente på det niveau koster for eksempel landets største bank, Danske Bank, 800 mio. kr. om året, har banken tidligere oplyst.

Præcist hvor meget forøgelsen af foliorammen hjælper Danske Bank, ønsker ledelsen ikke at oplyse. Handelsbankens analytikere vurderer, at den hævede folioramme maksimalt kan spare Danske Bank for 236 mio. kr., mens den maksimale besparelse vurderes at være på 56 mio. kr. for henholdsvis Sydbank, Spar Nord og Jyske Bank.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen