Berlingske Business

Bankerne kæmper for det afgørende slag i mobilboksekampen

mobilePay
Mobile Pay Foto:

Kampen om mobilbetalingsmarkedet er som en boksekamp. Det er primært MobilePay og Swipp, der slås mod hinanden, og uden for ringhjørnerne står forskellige udenlandske konkurrenter som Apple Pay og Snapcash og tigger om at lege med. Målt på antal brugere er det indtil videre MobilePay, der har fået flest fans, men kigger man blot et øjeblik tilbage, slår modstanderen igen.De 81 banker i Swipp-samarbejdet satte i efteråret en storstilet tv-kampagne i værk, hvor de med Reimar Bo som TV-vært forsøgte at udbrede kendskabet til betalingsappen. Om målet med reklamerne blev indfriet, har Swipp indtil videre været mere stille med.

28BUSmobilepay.jpg

Stille var Swipp til gengæld ikke, da de for nylig kunne offentliggøre, at de havde opkøbt teleselskabernes betalingsløsning, Paii. Dermed skulle de to tjenester smeltes sammen til en fælles mobilbetalingsløsning, som både skal kunne bruges til betaling på nettet og i fysiske butikker. Nu er det så blevet Danske Banks tur til at svare tilbage på det offensive angreb. Banken agter tilsyneladende ikke at miste sin førertitel og har derfor indgået aftaler med flere af landets førende udbydere af online betalingsløsninger. Tanken er, at mange danskere oftere har sin telefon ved hånden end sin pengepung, og at kunderne derfor via mobilen kan betale hurtigere og nemmere, når de bestiller varer på nettet.

Inden nytår forventer Danske Bank, at 25 procent af de omkring 15.000 danske netbutikker tilbyder, at man kan betale med MobilePay. Det er da også som sædvanlig store ord, man strøer om sig i Danske Bank-lokalerne, hvor »revolution« blot er et af dem.

Om tiltaget overhovedet bliver en succes, er op til de enkelte kunder og ikke mindst erhvervslivet, som i sidste ende står med regningen. Butikkerne skal kunne se et større salg, før de vil fortsætte med at betale formentlig et par kroner til Danske Bank, når folk bruger MobilePay som betaling.

Pics-nethandel

Samtidig skal den enkelte kunde vudere, om man synes, at det er lettere at skulle bruge både mobiltelefonen og computeren, når der skal betales, frem for at trække dankortet op af pungen og aflæse kortnummeret og den trecifrede CVR-kode. Har man eksempelvis en pinkode for at kunne låse sin telefon op, er det reelt kun syv cifre, man i alt sparer i forhold til at bruge det klassiske betalingskort.

For Danske Bank og Swipp handler hele spillet om at gøre deres mobilbetalingsløsning så populær, at danskerne ikke kan leve foruden, og at virksomheder og butikker bliver nødt til at kunne tilbyde mobilbetaling, samtidig med at de betaler til Danske Bank og Swipp for at »få lov til« at tilbyde det.

Lykkes det enten for MobilePay eller Swipp at få danskerne til at tage denne nye vane til sig, vil det være et lille forspring i forhold til de udenlandske konkurrenter. Bankerne ved, at det blot er et spørgsmål om tid, før Google, Apple eller Paypal træder ind i ringhjørnerne og bliver nye store konkurrenter på betalingsmarkedet. Til sin tid vil det vise sig, hvilke banker der er i stand til at stå imod, og hvilke der risikerer et knockout i den afgørende duel.

Nyholm

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen