Berlingske Business

Bankerne bliver kreative under pengejagt

Bankerne bliver kreative under pengejagt - 1
Foto:

De svære pengemarkeder får pengeinstitutterne til at søge ny græsmarker, når de skal ud og låne penge.

Senest har Ringkjøbing Landbobank etableret et nyt obligationsprogram for at sikre og diversificere bankens fundingmuligheder. Programmet hedder EMTN (Euro Medium Term Notes), og det vil give banken mulighed for at udstede obligationer for modværdien af op til 2 mia. kr.

Men kreativiteten inden for funding stopper ikke her, vurderer analytiker i Jyske Bank Per Hansen.

"Det vil være sådan, at pengeinstitutter rundt omkring i verden må være nødsaget til at afsøge nye muligheder, fordi mange af de naturlige og gammeldags fundingsteder ikke længere eksisterer i en sådan udstrækning, som vi tidligere har set det," siger Per Hansen til RB-Børsen.

Han forklarer, at Jyske Bank gennem længere tid har haft et EMTN-program, som en del af bankens funding.

Det svære marked for funding stiller også øget krav til nytænkningen inden for pengehentningen.

"Jo sværere der er at gøre noget, jo større bliver kravene til, at du skal prøve at bruge din fantasi og komme ud i hjørnerne. Så det vil være helt urealistisk at forestille sig, at vi ikke i fremtiden kommer til at se noget, vi ikke har set før. Det vil vi se inden for alle sektorer, ikke kun den finansielle. Så det er ikke banebrydende. Det er bare et udtryk for, at verden er i live," siger Per Hansen.

(RB-Børsen)

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen