Berlingske Business

Banker trækker kunders bankskifte i langdrag

Nordea
Arkivfoto. Foto:

Når bankkunder beslutter sig for at flytte værdierne og skifte bank, er det ikke bare besværligt, men tager også lang tid.

Der kan være både skjulte gebyrer og dyre omkostninger forbundet med at have penge i banken. Derfor vælger fomuende kunder at opsige deres dyre aftale og skifte bank. Men at få banken til rent faktisk at flytte pengene er ikke altid en smertefri proces, skriver Børsen.

»Det er et generelt problem i branchen, at de forhaler et bankskifte eller et skifte af pensionsselskab, så kunderne må rykke og rykke. Når kunderne først er blevet opmærksomme på, hvor mange penge det drejer sig om, vil de gerne have aktion med det samme,« siger uvildig rådgiver og stifter af Uvildigraad.dk, Anders Valdemar Juhl.

danskebankjoo

Adm. direktør i Secure Fondsmæglerskab, Jan Grænge, siger til Børsen, at Nordea er en af de banker, som ikke bare er slemme til at trække bankskiftesagerne i langdrag, men også besværliggør processen. Bankerne spærrer kundernes netbank og kort og afmelder betalingsservice-aftaler. Det kan efterlade kunden med rykkere i postkassen, men stadig ingen adgang til egne penge.

Han har inden for det sidste halvandet år haft 12 bankskiftesager med ventetider på et halvt år til 13 måneder. Når kundens nye bank forsøger at sætte skub i processen kommer Nordea med »alle mulige dårlige undskyldninger«.

swap

Direktør i Confida, Marianne Thørs, udpeger også Nordea som nogle af de mest langsomme.

»Problemet med de lange ventetider er, at investeringerne kan flytte sig voldsomt på bare nogle få måneder. Bankerne spænder ben for sig selv; de får jo aldrig kunderne tilbage,« siger hun.

Nordea oplyser til Børsen, at hovedreglen er, at sagerne skal være på plads inden for 90 dage.

bankaktier

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen