Berlingske Business

Banker scorer kassen på overtræk

Banker scorer kassen på overtræk - 1
Den hurtigste, og dummeste, måde at hente penge i banken på. Men det er heller ikke smart at overtrække kontoen. Foto:

Amerikanske banker vil i år komme til at tjene 38 milliarder dollar, eller 200 milliarder kr., på kundernes overtræk, viser undersøgelse.

Ifølge erhvervsavisen Financial Times vil amerikanske banker i år slå alle rekorder i indtægter fra overtræk. Det er næsten dobbelt så meget som i år 2000.

I USA er det stadig almindeligt at forbrugere betaler med check, og traditionelle kassekreditter som vi kender det fra Danmark er ikke almindelige. Så hvis der er lavvande på kontoen, og den enkelte kunde ikke har styr på hvad der står på kontoen, så klapper fælden og bankernes overtræksgebyrer begynder at løbe op.

Ifølge Financial Times tager de største banker typisk 33 dollar, eller 173 kr., i gebyr for hver check der er skrevet uden der er dækning på kontoen. Og eksempelvis USAs største detailbank, Bank of America, kan ifølge bankens egne regler pålægge kunden gebyret op til ti gange om dagen.

Banker sætter gebyrerne i vejret
Ifølge Mike Moeb, fra Moeb Services der har lavet undersøgelsen, er stort set alle amerikanske banker godt i gang med at sætte overtræksgebyrerne i vejret, fordi det simpelthen er en forrygende forretning, særligt når mange kunder sidder hårdt i det.

Omvendt påpeger en anonym bankmand over for Financial Times, at bankerne løber en stor risiko ved at betale checken, selv om der ikke er dækning på kundens konto.

Ifølge undersøgelsen kommer 90 pct. af overtræksgebyrerne fra blot 10 pct. af de 130 mio. checkkonti i USA, og ikke overraskende er der en massiv overrepræsentation af forbrugere, der i øvrigt har svært ved at overholde deres økonomiske forpligtigelser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen