Berlingske Business

Banker: Politikerne er skyld i, at vi må tage større risici

Billede
Finansrådet afholder årsmøde på Statens Museum for Kunst mandag d. 7. december 2015. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix 2015) Foto:

Sådan lyder det hårde angreb fra chefen for bankernes interesseorganisation, Finansrådet, efter at Danmarks Nationalbank tidligere på sommeren kritiserede, at bankerne lover deres aktionærer højere afkast end nødvendigt.

Det er politikernes skyld, at bankerne sætter så høje afkastmål, at Finanstilsynet og nu også Nationalbanken har bekymrede miner, skriver Finans.

Sådan lyder det hårde angreb fra chefen for bankernes interesseorganisation, Finansrådet, efter at Danmarks Nationalbank tidligere på sommeren kritiserede, at bankerne lover deres aktionærer højere afkast end nødvendigt og dermed tager risici, der får Nationalbanken til at frygte for bankernes sundhed.

»Man må forstå, at kravet om høje afkast først og fremmest kan henføres til den usikkerhed, som fremtidige lovkrav og vilkår afstedkommer. Myndigheder kan bidrage til at reducere afkastkravene ved at fjerne den kommende regulering,« siger Finansrådets direktør, Ulrik Nødgaard, til Finans.

Han tilføjer, at bankerne ikke lige nu ser risikable ud.

23BUSPix-Nykredit-171334.jpg

Det er først og fremmest nye krav fra den såkaldte Basel-komité, som Ulrik Nødgaard vil have politikerne til at afklare, før det giver mening at tale om, at bankerne skal slække på afkastene til aktionærerne. I Nationalbanken ryster man på hovedet.

»Vores analyse viser, at investorerne ikke kræver så stort et afkast som den målsætning, flere banker har. Der er således ikke belæg for, at der skulle være en ekstra risikopræmie som følge af regulering,« siger vicedirektør Karsten Biltoft til Finans.

Erhvervsordførerne Torsten Schack Pedersen (V) og Morten Bødskov (S) er ligeledes uenige i, at politikerne er skyld i bankernes afkastmål.

q

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen