Berlingske Business

Banker kritiserer nye EU-regler for at være ude af proportioner

EUROZONE-ECONOMY/CONFIDENCE
Nye EU-regler, der har til formål at forhindre markedsmisbrug, bliver kritiseret af flere banker for at være ude at proportioner. Foto:

Nye EU-regler, der har til formål at forhindre markedsmisbrug, bliver kritiseret af flere banker for at være ude at proportioner.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

De såkaldte Mar-regler (markedsmisbrugsforordningen), der trådte i kraft i juli 2016 i alle EU-lande, har nemlig skabt usikkerhed i bankerne om, hvad analytikerne må udtale sig om.

Det har ifølge Jyllands-Posten Erhverv betydet, at flere analytikere har fået mundkurv på, når det kommer til at udtale sig negativt eller positivt om en specifik aktie.

- Jeg er ret sikker på, at det ikke var hensigten med reglerne. Så jeg håber, at vi fremadrettet kan åbne igen og gøre, som vi tidligere har gjort, siger Jacob Vinding Jensen, der står i spidsen for analytikerholdet i Jyske Bank, til Jyllands-Posten Erhverv.

billede

Flere banker har tolket reglerne på en sådan måde, at de ikke vil udtale sig om eller komme med antydninger af, om de ser positivt eller negativt på en given aktie.

- Vi synes, at det er ude af proportioner, at vi ikke kan udtale os i medierne, uddyber Jacob Vinding Jensen over for Jyllands-Posten Erhverv.

RB PLUS Rød blok sikrer Claus Hjort kommuneaftale

Jacques Skovgaard-Sørensen, der er direktør i Alm. Brand efterspørger en klar fortolkning fra myndighederne af, hvad analytikerne må udtale sig om i medierne.

- Vi skal passe på ikke at afskrive os fuldstændigt fra at holde et intellektuelt niveau i kommentarerne. Der er nogle skræmmeeksempler på, at man har nogle "eksperter", som er eksperter, fordi de sidder i deres kælder og handler lidt aktier, og vi ikke udnytter den enorme kapacitet, som ligger i bankerne. Det er lidt sørgeligt, konstaterer han over for Jyllands-Posten Erhverv.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen