Berlingske Business

Banker kan tabe 40 mia på konkursbølge

Banker kan tabe 40 mia på konkursbølge - 1
Foto:

Eksperter og analytikere frygter, at bankernes tab kan eksplodere de kommende år i kølvandet på den rekordstore stigning i antallet af konkurser.

Fortsætter situationen med kreditklemme og manglende udlånsvilje, kan tabene ifølge Nationalbankens estimater komme op på ca. 1,7 pct. af det samlede udlån eller knap 40 mia. kr.

Et tab af den størrelse svarer til hele sektorens resultat før skat i jubelåret 2007. Det skriver dagbladet Børsen.

Nogle frygter dog, at tabene kan blive lige så store som i starten af 1990'erne, hvor tabsprocenten var helt oppe på 2,5 pct. af udlånet svarende til op mod 60 mia. kr.

Værre end 90'erne
»Mit bud er, at bankernes tab på udlån vil blive værre, end det var dengang i 90'erne. Så er det et spørgsmål om, hvor polstrede bankerne er, og hvor hurtigt tabene kommer. Jeg tror, krisen bliver dybere, end den var dengang, bl.a. fordi vi har haft en masse nystartede virksomheder, der startede op, mens det gik godt, så der bliver en hel del at rydde op efter der også. Det havde vi ikke i 90?erne i samme grad som nu,« siger Jan Bartholdy, lektor i finansiering ved Århus Handelshøjskole.

Nationalbanken har i sin rapport om finansiel stabilitet opstillet flere risiko-scenarier for den økonomiske situation, hvor bankernes tabsprocent kan svinge fra 0,4 pct. til ca. 2,2 i det allerværste tilfælde med både kreditklemme og international recession.

Nationalbanken anser det som mest sandsynligt, at tabsprocenten vil ende i den lavere ende af skalaen, men står i høj grad alene med sit optimistiske syn.

Også blandt analytikerne mener man, at tabsprocenterne skal drastisk op sammenlignet med de seneste års rekordlave hensættelser. Dog er der tvivl om, hvorvidt tabsniveauerne kommer helt op på linje med 1990'erne.

/Ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen