Berlingske Business

Banker bremser NKTs opkøb

Priserne på virksomheder er helt i bund i øjeblikket, og industrikonglomeratet NKT Holding ville gerne udnytte muligheden til at foretage opkøb, men bankerne siger nej.

For at sikre sin finansiering har NKT i øjeblikket trukket næsten ekstraordinært meget på sine kreditlinjer hos bankerne, men penge til opkøb kan virksomheden ikke låne. Det skriver dagbladet Børsen onsdag.

»Vi har øget vores træk på vores committed credit lines (allerede opnåede kreditlinjer, red.) for at sikre vores finansiering. Det er ganske svært at låne penge på rimelige vilkår i øjeblikket. Vi har derfor også revurderet vores tilgang til akkvisitioner. Det er ikke muligt at opnå finansiering til opkøb i øjeblikket, og vi ønsker heller ikke at øge vores gæld,« siger Thomas Hofman-Bang, administrerende direktør i NKT Holding.

Kreditfolkene har taget magten
NKT-chefen understreger, at det i dag er kreditfolkene i bankerne, der har taget magten.

Tidligere var det de mere kundevendte funktioner i bankerne, der betød mest, men nu er bankerne meget fokuserede på at kunne hente pengene hjem.

NKT består af fire forretningsområder, elkabler i NKT Cables, rengøringsmaskiner Nilfisk-Advance, fleksible olieborerør i NKT Flexibles og en række udviklingsselskaber under forretningsområdet NKT Photonetics, som var den forretningsenhed, der i sin tid fødte chipproducenten Giga, der blev solgt til amerikanske Intel for 10 mia. kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen