Berlingske Business

Banker anerkender mangler i hvidvask-tilsyn

Banker anerkender mangler i hvidvask-tilsyn
Finansrådets direktør, Ulrik Nødgaard. Foto:

Finanstilsynet har ovenpå de såkaldte Panama-papirer foretaget en undersøgelse af de danske bankers kontrol med, om der foregår hvidvask eller skatteunddragelse blandt deres kunder.

Søndag kom en foreløbig rapport over Finanstilsynets fund. Her skriver tilsynet blandt andet, at der i danske bankerne hersker en kultur, hvor overskud vægtes højere end at overholde reglerne for kontrol.

Bankernes fællesorganisation, Finansrådet, mener dog ikke, at tilsynsmanglerne skyldes en mangel på gode hensigter. Det siger direktør Ulrik Nødgaard.

»Det er helt usædvanligt, at der bliver investeret så mange ressourcer i at komme på plads, som bankerne gør nu,« siger han.

»Vi har måske reelt undervurderet, hvor meget det kræver at komme på plads. Det hænger lidt sammen med, at kompleksiteten i de her regelsæt er kommet lidt bag på os.«

Billede

Som eksempel på bankernes gode intentioner peger han på de danske bankers talrige indberetninger til Søik - også kendt som bagmandspolitiet.

»Sidste år indberettede vi over 300.000 mistænkelige transaktioner til bagmandspolitiet, hvor vores kunder var med i noget, der måske kunne være hvidvask eller skatteunddragelse.«

Derfor mener Ulrik Nødgaard, at regeringens forslag om forhøjet bødestraf og en tydeligere placering af ansvaret bør suppleres af flere ressourcer til Søik.

»Vi er lidt bekymrede for, i hvor høj grad der bliver fulgt op på de indberetninger,« siger han.

»Hvis man skal have en politisk diskussion om det her, er det relevant at kigge på, om bagmandspolitiet har de fornødne ressourcer til at følge op på alle de indberetninger, der kommer i dag.«

Billede

Finansrådets direktør glæder sig dog over, at Finanstilsynet i deres rapport vurderer, at omfanget af hvidvask og skatteunddragelse i danske banker er begrænset.

Samme indtryk gav indsatsdirektør i Skat Jim Sørensen udtryk for på et pressemøde søndag.

Jenner

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen