Berlingske Business
08:33Nordea sænker konkurrents kursmål

Bankboss om faldende udlån: Et bump på vejen

Karen Frøsig
Karen Frøsig - topchef i Sydbank - har tirsdag kunnet præsentere et halvårsregnskab, hvor bankdriften ikke har leveret den store vækst, men andre elementer sikrer alligevel et markant spring fremad på bundlinjen. Foto:

Basisindtjeningen står stille, og bankudlånet falder hos Sydbank, men bankens topchef er alligevel tilfreds.

Et godkendt regnskab. Sådan beskriver Sydbank-topchef Karen Frøsig tallene for udviklingen i årets første seks måneder for landets fjerdestørste bank. Og det selv om basisindtjeningen på 2,1 mia. kroner er identisk med samme periode året før.

»Overordnet er det absolut et godkendt regnskab. Basisindtjeningen er jo flad, men i den økonomi, vi opererer i, og med de vilkår, vi er givet, så er det godkendt. Vi har et negativt rentemiljø, så jeg synes, det er rigtig godt gået, at vi har en basisindtjening, der er flad,« siger hun til Berlingske Business.

Vil altid gerne se vækst

Hun erkender dog, at hun »selvfølgelig gerne havde set indtjeningen blive øget«. Men nedskrivningerne er samtidig faldet ganske markant, og topchefen hæfter sig i stedet ved kvaliteten af lånebogen.

Sydbank

»Det ligger i sagens natur, at vi af en eller anden grund altid vil se tingene vækste. Men jeg kan godkende kvaliteten af vores forretninger, og det er vigtigt for mig. Den dag renterne kommer tilbage, så vil nettorenteindtægterne blive øget af sig selv, fordi man begynder at tjene penge på indlånene igen,« siger Karen Frøsig.

Hos Nordnet hæfter analytiker Per Hansen sig i stedet ved, at forrentningen af egenkapitalen hos Sydbank, der ligger på 14,2 procent, er i top, men samtidig også ved forretningsomfanget hos banken.

»Uanset hvordan man vender og drejer bankudlånet og korrigerer, ændrer det ikke ved at Sydbanks bankudlån står stille,« lyder det fra ham i en kommentar.

Bump, der kommer

Her henviser han til, at Sydbanks bankudlån på 76,9 mia. kroner er 0,3 mia. kroner mindre sammenlignet med samme tidspunkt sidste år. Det kommer efter flere års vækst i udlånet. Tilbage i 2014 fik Sydbank således vendt flere års fald og hævede udlånet med 1,9 mia. kroner til 68,5 mia. kroner, og ved udgangen af 2016 var det nået op på 77,2 mia. kroner. Men siden er det ikke gået frem.

Det er dog ikke noget, der bekymrer topchef Karen Frøsig frygteligt meget.

»Går du to-tre år tilbage, så var Sydbank en af de banker, der har øget udlånet ganske meget. Nu er der så et enkelt kvartal, hvor udlånet er gået en lille spids tilbage. Det er de bump, der kommer på vejen, og det skal man lære at håndtere,« siger hun.

karen

Trods den flade udvikling i indtjeningen formåede Sydbank i øvrigt takket være den positive udvikling i nedskrivninger og en stærk fremgang i beholdningsresultatet at hæve bundlinjen før skat med 28 procent til 1,05 mia. kroner. Og Karen Frøsig er fortrøstningsfuldi forhold til bankens fremdrift i resten af året og på længere sigt.

»Vi står godt på markedspladsen. Selvfølgelig har vi mange privatkunder, og vi formidler også mange boliglån, men vi er en større erhvervsbank, end vi er en privatbank. Der er benhård konkurrence fra mange sider, og der er mange spillere på markedspladsen. Det er vigtigt for os, at vi er der for vores eksisterende kunder, og at vi får de rigtige kunder på bøgerne. Så sidder vi ikke og måler tallene så hårdt kvartal for kvartal,« siger hun afslutningsvist.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen