Berlingske Business

Bankansatte bruger sladretjeneste i stor stil

finn østrup
Finn Østrup er professor i økonomi på Copenhagen Business School (CBS). Foto:

53 gange er bankansatte kommet med indberetninger til Finanstilsynets nye whistleblowerordning.

København: Mistanke om dårlig rådgivning, amoralske produkter og insiderhandel.

Det er nogle af de ting, der kan meldes til den nye whistleblowerordning hos Finanstilsynet, der er begyndt som en succes.

Ifølge Politiken er der kommet 53 indberetninger til den anonyme sladretjeneste, der blev lanceret sidste år. Og det overrasker eksperter, der havde troet, at så godt som ingen ansatte ville turde bruge ordningen.

- Det er jo heller ikke risikofrit at benytte sig af ordningen. Ofte vil det være en snæver personkreds, der kender til eventuelle uregelmæssigheder. Dermed kan der nemt opstå mistanke om, hvem der står bag henvendelsen. Jeg ville i hvert fald selv være nervøs, hvis det var mig, der var i den situation, siger Finn Østrup, professor i økonomi på Copenhagen Business School (CBS), til Politiken.

p

Også hos Finansforbundet er man overrasket over de mange indberetninger og ser det som positivt, at ordningen bliver benyttet.

Samtidig ærgrer det dog forbundets næstformand, Michael Budolfsen, at der tilsyneladende fortsat er et stort behov for at få ryddet op i finanssektoren til trods for en overstået finanskrise.

BNYMELLON/

Finanstilsynet fortæller til Politiken, at de 53 indberetninger repræsenterer et bredt spekter af sager, fra det, "der er lidt løst i koderne, altså hvor vi bliver anbefalet at se nærmere på en konkret virksomhed, til anmeldelser, der er meget specifikke, og som kan være meget detaljerede, siger Ulla Brøns Petersen, kontorchef i Finanstilsynet, til Politiken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen