Berlingske Business

Axcel klar til store opkøb med ny kæmpefond

Christian Schmidt-Jacobsen
Christian Schmidt-Jacobsen afløste Christian Frigast som topchef i Axcel i sommeren 2015. Arkivfoto: Malene Anthony Nielsen. Foto:

Landets største kapitalfond, Axcel, skyder en ny fond på 4,6 mia. kr. i gang. Topchefen Christian Schmidt-Jacobsen vil droppe de mindste virksomheder og gå efter »frække« og større opkøb samt udvide jagtmarkerne til Norge og Finland.

Landets største kapitalfond, Axcel, skyder en ny fond på 4,6 mia. kr. i gang. Topchefen Christian Schmidt-Jacobsen vil droppe de mindste virksomheder og gå efter »frække« og større opkøb samt udvide jagtmarkerne til Norge og Finland.

Det skriver Børsen.

SPOTIFY-IPO/FLAG

Christian Schmidt-Jacobsen afløste den danske kapitalfondskonge Christian Frigast i sommeren 2015, men først nu får den nye topchef mulighed for at vise sit værd og bevise, at han er en langsigtet løsning i spidsen for Axcel.

- Jeg er glad for de resultater, vi har skabt indtil videre, hvor vi har investeret i syv virksomheder. Men vi kan ikke slå os på brystet og prale af noget som helst, før selskaberne er udviklet endnu mere og solgt igen. Først der er vi home free og står måske i en situation, hvor vi kan dreje en smule på rattet og gå nye veje, men der er vi ikke endnu, siger Christian Schmidt-Jacobsen ifølge Børsen.

04BUSPix-OW-Bunker-103547-0.jpg

Han understreger, at der er et benhårdt fokus på at holde fast i Axcels strategi om at opkøbe danske mellemstore virksomheder, og derfor er den største ændring i den nye Axcel V-fond også, at man sløjfer de mindste investeringer.

Ud over det benhårde fokus er en anden dimension, at fonden har fået mandat til at investere i Norge og Finland, men det geografiske fokus er dog fortsat på Danmark og Sverige.

I fremtiden vil man formodentlig se, at man i Axcel V-fonden trækker medinvestorer ind, når Axcel køber op, skriver avisen.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen