Berlingske Business

ATP sætter flere penge af til danskernes længere liv

ATP
Danskerne lever længere. ATP tager nu konsekvensen og hensætter 3,7 milliarder kroner til en forventet stigning i befolkningens levealder. Foto: Torben Christensen/Scanpix 2012) Foto:

Pensionspengetanken ATP kan fremvise et halvårsregnskab med et investeringsafkast på 11,5 milliarder kroner. Men 3,7 milliarder ekstra bliver hensat, fordi danskerne lever længere.

ATP har klaret sig godt i første halvår med et investeringsafkast på 11,5 milliarder kroner. Det har især været pensionsfondens investeringer, der har været en god forretning og givet et afkast på 12 procent.

»Resultatet skyldes især stærke afkast på aktier, ejendom og infrastruktur i et halvår præget af voldsomme renteudsving,« siger ATP’s direktør Carsten Stendevad.

Aktieinvesteringer gav det største positive afkast på 7 milliarder kroner, hvoraf afkastet fra danske børsnoterede aktier udgjorde 5,1 milliarder kroner.

Herudover bidrog investeringer i ejendomme og infrastruktur positivt til afkastet med 2,2 milliarder kroner. Langsigtede forsikringsstrategier mod stigende inflation bidrog med 2,4 milliarder kroner.

I forbindelse med halvårsregnskabet har ATP også opdateret sin levetidsprognose. Danskerne er begyndt at leve længere end forventet, og der er konstateret en stigning i levetiden for ATPs medlemmer.

Kvinder forventes således at leve to og en halv måned længere og mænd tre måneder længere. De ekstra måneder koster på bundlinjen, og ATPs overskud er faldet fra 7,7 til 4,7 milliarder kroner, fordi fonden har øget hensættelserne til fremtidige pensioner med 3,7 milliarder kroner. Det svarer til 0,6 procent af de garanterede ydelser.

Business TV: Landets største pengetank er urolig for Kina

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen