Berlingske Business

Arbejdernes Landsbank med vækst ramt af aktieuro

Arbejdernes Landsbank
Arbejdernes Landsbank Foto:

Arbejdernes Landsbank havde i 2015 stor kundetilgang og en udlånsvækst på 8 pct., hvilket var med til at sikre en stærk fremgang i bankens basisindtjening.

Banken nåede med et overskud på 330 mio. kr. dog ikke målet om et resultat på 350-400 mio. kr., da beholdningsresultatet mod bankens forventninger udviklede sig negativt med cirka 150 mio. kr.

»Effekten af det fortsat meget lave renteniveau, herunder et år med historiske negative renter i Nationalbanken, kombineret med store udsving på de finansielle markeder påvirker bankens beholdningsresultat mere negativt end forventet.«

»Det er vi naturligvis ikke tilfredse med, men glæder os til gengæld over, at vi undgik at overføre de negative indlånsrenter på kunderne«, siger ordførende direktør Gert R. Jonassen fra Arbejdernes Landsbank i en kommentar.

arbejdernes landsbank

Beholdningsresultatet omhandler afkastet af mellemværender med kreditinstitutter og beholdningen af aktier, obligationer og derivater. Resultatet er opgjort efter udgifter til finansiering og omkostninger.

Mens beholdningsresultatet trækker ned, så kan banken glæde sig over solid fremgang i de øvrige poster i regnskabet, herunder i basisindtjeningen, som voksede til 1,88 mia. kr. i 2015 fra 1,76 mia. kr. i 2014. Nedskrivninger på udlån faldt endvidere til 102,9 mio. kr. fra 230,4 mio. kr.

I 2016 venter Arbejdernes Landsbank, der nu har 258.000 kunder i folden, en forbedring af resultatet til i størrelsesordenen 400 mio. kr. før skat.

Lån og Spar Bank

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen