Berlingske Business

Analytikere om Alka-salg: Oplagt køb for både Tryg og Topdanmark

Alka Forsikring præsenteres som ny sponsor for Superligaen
Arkivfoto: Claus Thomsen, direktør for Superligaen og Jacob Spangenberg fra Alka Forsikring præsenterer Alka som ny sponsor for Superligaen på et pressemøde tirsdag d. 28 oktober 2014 i København. Foto:

Hvis Alka Forsikring bliver sat til salg, kan det være et interessant opkøbsmål for de to børsnoterede forsikringsselskaber Tryg og Topdanmark.

Sådan lyder vurderingen hos flere analytikere, efter skriverier i Børsen om at ejerne bag Alka Forsikring arbejder på et salg af selskabet, som vurderes at koste i omegnen af fire mia. kr.

»Jeg tror, at alle er interesserede i at købe Alka med den markedsandel, Alka har, og de resultater, som Alka leverer. Det er gode kunder, som Alka har,« siger Ricky Steen Rasmussen, der er analytiker hos Nykredit.

1

Han påpeger, at skulle Tryg eller Topdanmark ende med at overtage Alka Forsikring, så kan det skabe nogle problemer i forhold til konkurrencemyndighederne, da de to forsikringsselskaber derigennem kan komme op og sidde på mellem 21 og 23 pct. af markedet herhjemme.

»Men hvorvidt det er et af de to selskaber, som kunne ende med at købe Alka, vil jeg ikke spekulere i. Jeg tror bare, at alle er interesserede på baggrund af den vækst, der er, og på baggrund af de kunder, som Alka har ind under sig,« siger Ricky Steen Rasmussen.

Mandag - Tryg/Morten Hübbe

Hos Sydbank er analytiker Mikkel Emil Jensen heller ikke afvisende over for, at både Tryg og Topdanmark kunne se muligheder i at overtage branchekollegaen.

»Det er svært at afvise det. De har også ressourcerne til det.«

»Hvem der lige skulle være forrest i køen, eller hvem der skulle have det største potentiale, har jeg svært ved at sige. Men det er ikke svært at sige, at de begge kunne være interesserede,« siger Mikkel Emil Jensen.

Onsdag - Alm. Brand

Ifølge Børsen er Alm. Brand også en kandidat sammen med det britisk-ejede Codan og det norsk-ejede Gjensidige.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen