Berlingske Business

Analytiker: Organisationsændring i Danske Bank kan hive flere synergier frem

. Danske Bank har blandet kortene i ledelsen godt og grundigt og fundet fire nye bankdirektører, mens organisationen også er blevet tilpasset.

Det betyder blandt andet, at Personal Banking og Business Banking sammenlægges i to landeorganisationer - Banking DK og Banking Nordic - og det giver rigtig god mening at lave en sådan sammenlægning, lyder vurderingen fra Thomas Eskildsen, der er analytiker hos Handelsbanken.

Ved at slå privat- og erhvervskunderne sammen i Danmark som en gruppe og Sverige, Norge og Finland som en anden kan Danske Bank nemlig hive en stribe synergier op af hatten, vurderer han.

- Overordnet set er det en rigtig god ændring. Man får det ud af det, at man i langt højere grad kan hive synergier ud af privat- og erhvervskunderne, siger han til Ritzau Finans.

- Et godt eksempel på det er Mobilepay, som jo bliver brugt rigtig meget peer to peer af de private - du og jeg. Men i forretningsverdenen er det blevet brugt mindre, og hvis man får en samkøring af de to områder, kan man bedre udnytte potentialet i eksempelvis Mobilepay, uddyber Thomas Eskildsen.

Helt generelt kan sammenlægningen også sikre en mere bredspektret vækst i forretningen, vurderer analytikeren.

- Personal Banking-enheden har haft meget svært ved at flytte sig, mens Business Banking har taget nogle rigtig fine ryk. Der kan man måske få løftet væksten overordnet set ved at lægge det sammen, så man også får de private kunder med, siger Thomas Eskildsen.

GOD MUSIK I BRED LEDELSE

Sammen med ændringerne i organisationen har Danske Bank også fundet fire nye bankdirektører i form af HR-chef Henriette Fenger Ellekrog, Jakob Groot, der bliver chef for Corporate & Institutions, Frederik Gjessing Vinten, der bliver direktør for Group Development, og Christian Baltzer, der er hentet ind fra forsikringsselskabet Tryg som ny finansdirektør.

Herefter vil Danske Bank-direktionen bestå af hele ti medlemmer, og selv om det ved første øjekast kan virke lidt uoverskueligt, giver det rigtig god mening at have en bred topledelse i en bank af Danske Banks størrelse, vurderer Thomas Eskildsen.

- Det giver mening, for det er en meget stor bank. Målt på markedsværdi er den af samme størrelse som Swedbank, Handelsbanken og SEB, og der er omkring 19.000 medarbejdere. Og så er man også nødt til at have en ledelse, der når et stykke ned i organisationen. Hvis man ikke har en bred ledelse, når man ikke nødvendigvis derned, siger analytikeren fra Handelsbanken.

- Samtidig skal man også have noget slagkraft til at arbejde med et bestemt område, som man kan overskue. Det kan godt være en hæmsko for udviklingen af alle områder, hvis man har en for smal direktion, fortsætter han.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen