Berlingske Business

Analytiker om Skandia-rygte: Danica og PFA er mest oplagte købere

ss
Analytiker om Skandia-rygte: Danica og PFA er mest oplagte købere Foto:

Danica Pension og PFA ser umiddelbart ud til at være de mest oplagte købere af forsikringsselskabet Skandia Danmark, vurderer Mikkel Emil Jensen, der er analytiker i Sydbank.

Det gør han, efter at Børen har skrevet, at Skandia Danmark oven på flere dårlige år skal være blevet sat til salg af sine svenske ejere og formentlig kommer til at koste mellem 1,2 og 1,5 mia. kr.

»Vi ved, at Danske Bank allerede er i fuld gang med at få implementeret SEB Pension ind i Danica Pension.«

»Og så kan man spørge, om de er mættede af det, eller om de kunne være så aggressive, at de også kunne finde plads til at opkøbe et selskab mere til Danica Pension. De har jo Danske Bank i ryggen med meget kapital,« siger Mikkel Emil Jensen.

Omvendt kan Danica Pensions køb af SEB Pension også have betydet, at PFA, som førhen var den absolut største spiller i den danske forsikringsbranche, føler sig hæmmet på konkurrencestyrken og udfordret på sin størrelse af Danica.

Topdanmark

Det kan få PFA til at føle sig nødsaget til at gå ud og kigge efter opkøb for igen at kunne stå som den største.

»Problemet med det er, at PFA er kundeejet. Og det er måske ikke et godt nok argument over for kunderne, at man går ud og betaler nogle milliarder kroner, fordi man gerne vil være størst,« siger Mikkel Emil Jensen.

Mens analytikeren ser Danica Pension og PFA som de mest oplagte kandidater til at opkøbe Skandia Danmark, så peger han på, at et selskab som Topdanmark nok mere sandsynligt vil blive solgt end købe andre forsikringsvirksomheder.

»Topdanmarks udlodning har på det seneste været stærk. De har udloddet en stor del af deres kapital, og det sender ikke umiddelbart et signal om, at der er et opkøb rundt om hjørnet,« siger Mikkel Emil Jensen.

dd

Ifølge Børsen har Skandia allerede hyret investeringsbanken Carnegie til at finde en køber af den danske forretning.

Det bliver dog afvist at kommentere i Skandias svenske hovedkontor, hvor pressechef Pontus Haag i en sms til Børsen skriver, at der aldrig bliver kommenteret rygter og mediespekulationer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen