Berlingske Business

Analytiker om Nordea-regnskab: Rammer indenfor skiven

Nordea med regnskab torsdag
»Nordea har længe risikojusteret sine udlån, og den proces er man igennem.« Foto:

Regnskabet fra storbanken Nordea er godkendt.

Det vurderer analytiker i Sydbank Mikkel Emil Jensen over for Ritzau Finans.

»I overskrifter rammer regnskabet inden for skiven,« siger han.

Han fremhæver, at kerneposterne - nettorenter og gebyrer - er nogenlunde som ventet, og at udlån stabiliseres, hvilket er med til at understøtte kerneposterne fremadrettet.

»Nordea har længe risikojusteret sine udlån, og den proces er man igennem,« siger han.

Det lave aktivitetsniveau skuffer og sender handelsindtægterne under det ventede, som det også var tilfældet for Danske Bank onsdag, medgiver Mikkel Emil Jensen, men pointerer, at det vigtigste er, at kerneposterne er på plads.

Det lave aktivitetsniveau er også baggrunden for, at Nordea nedjusterer forventningerne til indtægterne for hele året.

»Det havde Nordea flaget for efter første kvartal som følge af lav aktivitet, og den lave aktivitet er fortsat i andet kvartal, og så er det naturligt med en justering der.«

Besparelsesinitiativerne har tilsyneladende fået hurtigere effekt end ventet, og derfor lander omkostningsposten under det ventede.

Analytikere, der havde leveret estimater til Ritzau Estimates, ventede omkostninger på 1219 mio. euro, mens Nordea rapporterede 1154 mio. euro.

»Det er med til at underbygge indtjeningen i kvartalet, og udviklingen vil være med til at opretholde bundlinjen i de kommende kvartaler,« vurderer Mikkel Emil Jensen, der slutteligt også noterer sig, at nedskrivningsposten er lav og lavere end ventet.

Summa summarum lander bundlinjen bedre end ventet, da den blev 1085 mio. euro, mens analytikernes hos Ritzau Estimates havde ventet 1030 mio. euro.

Aktiekursen bør efter Sydbank-analytikerens mening ikke falde på de rapporterede tal.

»Mit bud på kursen ved åbningen vil være en udvikling på niveau med markedet til lidt højere,« siger Mikkel Emil Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen