Berlingske Business

Amerikansk aluminiumskæmpe deler sig i to

ALCOA-RESULTS/
Foto:

Den amerikanske aluminiumsproducent Alcoa vil dele sig op i to separate børsnoterede selskaber for at øge værdiskabelsen i de samlede aktiver.

Det fremgår af en børsmeddelelse mandag morgen amerikansk tid.

Alcoa vil efter planen dele sig op i Upstream Company, der skal fokusere på produktionen af aluminiumsmalm, aluminiumoxid og aluminium, samt Value-Add Company, der skal fokusere på udviklingen af såkaldte multimaterielle produkter og løsninger på vækstmarkeder.

Opdelingen ventes at ske i andet halvår af 2016, fortæller Alcoa, der vil briefe markedet nærmere om planerne ved en telekonference klokken 14.00 dansk tid.

USA-ALCOA/

»Adskillelsen vil skabe to industriførende Fortune 500-selskaber. Det globalt konkurrencedygtige Upstream Company vil bestå af fem stærke forretningsenheder, som i dag udgør Global Primary Products. Det innovations- og teknologidrevne Value-Add Company vil inkludere Globale Rolled Products, Engineered Products and Solutions og Transportation and Construction Solutions«, skriver Alcoa i meddelelsen.

Når transaktionen ventes endeligt gennemført i andet halvår 2016 vil de nuværende Alcoa-aktionærer sidde på alle aktier i begge de nye selskaber, skriver Alcoa, der har til hensigt, at transaktionen skal være en skattefri transaktion for aktionærerne.

ALUMINUM-AUTOS/ALCOA

»I de seneste år har vi transformeret Alcoa til at skabe to stærke værdimotorer, som nu er klar til at følge deres egne respektive strategiske retninger«, siger Klaus Kleinfeld, der er administrerende direktør hos Alcoa, i meddelelsen.

Alcoa-aktien sluttede 1,2 pct. lavere i 9,07 dollar i fredagens handel, men i mandagens formarked stiger aktien med omkring 5 pct. efter meddelelsen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen