Berlingske Business
07:13Verdens travleste lufthavn gik i stå efter strømnedbrud

Alm. Brand-topchef: Svært at vurdere combined ratio på ét kvartal

alm
Alm Brands adm. direktør Søren Boe Mortensen. Foto:

En mild vinter uden storme betød få erstatninger til skader forårsaget af vejret for koncernen Alm. Brand i årets tre første måneder.

Det betød også, at skaderne påvirkede det forsikringstekniske nøgletal combined ratio, der sætter skadesbetalinger og driftsomkostninger i forhold til præmieindtægter, i mindre grad end normalt.

Sammen med afløbsgevinster sikrede det en combined ratio på 81,9 hvilket var væsentligt bedre end koncernens egne forventninger. Jo lavere nøgletallet er, des bedre er det, og renset for afløbsgevinster endte det i kvartalet på 87,6 pct., hvilket er væsentligt bedre end det forventede normalniveau på 91-92.

Alm. Brand

Det kan dog være svært at bedømme nøgletallet på baggrund af bare ét kvartal, påpeger Alm. Brands administrerende direktør, Søren Boe Mortensen.

»Det har været en mild vinder, og hvis den havde været mere barsk med sne og storme, havde det set helt anderledes ud. Det er et tal, der er meget afhængigt af vejret, og derfor kan det svinge op og ned. Derfor er det svært at udlede meget på bare ét kvartal«, siger han til Ritzau Finans.

Alm. Brand

Selskabet venter på længere sigt en gennemsnitlig combined ratio på 92.

»Der er store sving i vejret, og konkurrencen er skærpet på bilområdet. Det vil presse tallet lidt op. Vi tror, at det er det niveau, det vil lande i over tid«, siger Søren Boe Mortensen.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen