Berlingske Business

Alm. Brand ser sig ikke gentage fortidens fejl

Alm. Brand køber Saxo Privatbank
Alm. Brand er igen ved at vokse sin bankforretning stor. Den sidste ekspansion kostede dyrt under krisen. Foto:

Alm. Brand er igen ved at vokse sin bankforretning stor. Den sidste ekspansion kostede dyrt under krisen.

Alm. Brand Bank har købt 17.500 kunder af Saxo Privatbank. Banken vil vokse, for at nyde godt af de de stordriftsfordele det giver at have flere kunder.

Samtidig var tilbuddet fra Saxo Privatbank godt. Kunderne er købt for 360 millioner kroner.

»At købe vækst går meget stærkere end at hente kunderne selv. Vi vokser også ved at hente kunder i markedet, men dette her går stærkere.«

»Vi synes, at det er en rigtig fornuftig pris, vi har fået de her kunder til. Og det er en langt lavere pris, end vi havde skulle give, hvis vi skulle tage dem i markedet,« siger den administrerende direktør i Alm. Brand, Søren Boe Mortensen.

Onsdag - Alm. Brand

De 17.500 kunder kommer oven i Alm. Brand Banks egne 50.000 kunder og øger dermed forretningen med 35 procent. Udgifterne til bankdrift stiger langt fra i samme grad.

»Udfordringer med at drive en bank med en relativt lille størrelse har drillet både Saxo Privatbank og os. Derfor henvendte vi os til Saxo Bank.«

»Der skal en hvis størrelse til, inden man får en ordentlig bundlinje. Derfor giver det mening for begge parter,« siger direktøren.

Sidst Alm. Brand Bank satte voldsomt skub i væksten var i perioden 2005 til 2007. Det endte med at koste Alm. Brand milliarder, da finanskrisen ramte benhårdt.

Situationen er dog en helt anden nu, siger direktøren.

ss

»Den bank, vi voksede med før krisen, er en helt anden, end den vi vokser med i dag. Nu har vi fokus på små- og mellemstore virksomheder, private og så formuehåndtering.«

»Det er områder, der giver god mening i forhold til vores forsikrings- og pensionsforretning. Og en forretning der har en meget lavere risiko, end den vi havde op til krisen,« siger Søren Boe Mortensen.

Op til krisen ramte Alm. Brand en ualmindeligt skidt duo i forretningen.

»Vi havde en hel del ejendomsfinansiering og så en hel del landbrug. Begge sektorer fik jo gevaldige knæk lige efter hinanden under krisen. Det er to områder, vi næsten ikke er i i dag,« afslutter direktøren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen