Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Alm. Brand øgede det samlede overskud med 57 mio. kr.

Alm. Brand
Alm. Brand har hovedsæde på Østerbro i København. (Foto: Torkil Adsersen/Scanpix 2013) Foto:

Flere kunder og højere udlån påvirkede finanskoncernen Alm. Brand positivt i årets tre første måneder, mens udviklingen på de finansielle markeder havde en negativ effekt på banken og investeringsresultatet i skadesforsikringen.

Samlet set landede koncernen et nettooverskud i første kvartal på 234 mio. kr. før skat, hvilket er en forbedring på 57 mio. kr. i forhold til samme periode året forinden.

Det fremgår af kvartalsregnskabet onsdag morgen.

Alm. brand

Skadeforsikring falder

Resultatet i skadesforsikringen faldt til 205 mio. kr. i første kvartal, mens det forsikringstekniske resultat endte på 226 mio. kr.

Det skal sammenlignes med resultater på henholdsvis 232 mio. kr. og 229 mio. kr. i samme kvartal 2015.

Det betød, at det Alm. Brand havde en Combined Ratio på 81,9 pct. i skadesforsikringen, hvilket er en smule dårligere end sidste års 81,6. Det er dog bedre end ventet af forsikringskoncernen selv og positivt påvirket af færre udgifter til vejrligsskader som følge af en mild og stormfri vinter samt afløbsgevinster, fremgår det af regnskabet.

Alm. Brand

Alm. Brand havde i årets tre første måneder bruttopræmier for 1245 mio. kr., hvilket er på niveau med sidste år. Ifølge koncernen ligger fastholdelsesraten fortsat på et højt niveau, mens der ses "en stigende tendens på privatsegmentet".

Investeringsresultatet endte med et tab på 21 mio. kr. i første kvartal mod en gevinst på 3 mio. kr. i samme kvartal året før. I regnskabet betegner Alm. Brand resultatet som "ikke tilfredsstillende2.

Banken har overskud

Før første gang siden finanskrisen er det lykkedes bank-delen af opnå et overskud. Det blev i første kvartal til 14 mio. kr. mod et underskud på 68 mio. kr. i første kvartal året før. Over det seneste år er antallet af helkunder steget med 8 pct., mens udlån til Alm. Brand Banks privatkunder er steget med 7 pct. Omvendt oplevede banken et kurstab på 14 mio. kr. som følge af udviklingen på de finansielle markeder.

Alm. brand hovedsæde

Nedskrivningerne i landbruget udgjorde 9 mio. kr. i første kvartal, hvilket er bedre, end banken selv havde ventet. Alm. Brand Bank melder dog fortsat om svære vilkår for landbruget.

»I forhold til fjerde kvartal 2015 er afregningsprisen på mælk faldet yderligere, og der forventes ikke væsentlige stigninger i den kommende periode«, skriver Alm. Brand i regnskabet.

Runevad

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen