Berlingske Business

Alm. Brand leverer kraftig opjustering af forventningerne

Alm. Brand
Foto:

Alm. Brand opjusterer forventningerne til 2015 kraftigt, idet selskabets forventninger til de fremadrettede aktiviteter opjusteres med 150 mio. kr. til 950-1000 mio. kr.

Tredje kvartal har været et rigtig godt et af slagsen for Alm. Brand, som har valgt at krydre sit kvartalsregnskab med en markant opjustering for helåret 2015.

Ud af tredje kvartal kommer den samlede koncern med et overskud på 230 mio.kr. før skat og eksklusive minoriteter mod et overskud i samme periode sidste år på 68 mio. kr. Resultatet svarer til en forrentning af egenkapitalen før skat på 17 pct. p.a., hvilket bliver kaldt "meget tilfredsstillende" af ledelsen.

09BUSCodan-bred.jpg

- Alm. Brand koncernen har igen haft et meget tilfredsstillende kvartal. Samtidig glæder det mig, at vi nu påbegynder et aktietilbagekøbsprogram på op til 300 mio. kr., siger Søren Boe Mortensen, administrerende direktør i Alm. Brand, i regnskabet.

Direktøren påpeger, at koncernen under sine skadeforsikringsaktiviteter har landet et "meget flot" resultat før skat på 312 mio.kr. mod 105 mio. kr. i sidste års tredje kvartal. Det er hjulpet på vej af lavere gennemsnitsskader, nævner Søren Boe Mortensen.

- Selvom konkurrencen fortsat fylder, er aktivitetsniveauet højt. Blandt andet har banken haft succes med at få nye kunder og øge udlånet. Ligeledes stiger kundetilfredsheden i hele koncernen fortsat. For at understøtte denne udvikling yderligere har vi besluttet at investere i et nyt kundeservicesystem, som skal sikre endnu bedre service for vores kunder, forklarer Alm. Brand-topchefen og tilføjer:

- Desværre kommer vi ikke uden om, at vilkårene for landbruget er yderligere forværret, og vi forventer derfor høje nedskrivninger i resten af 2015.

I forbindelse med kvartalsregnskabet opjusterer Alm. Brand sine forventninger til 2015 markant, idet selskabets forventninger til de fremadrettede aktiviteter opjusteres med 150 mio. kr. til 950-1000 mio. kr. Opjusteringen kan henføres til Skadesforsikring, som opjusteres til et resultat i niveauet 925 mio. kr.

Alm. Brand

Aktiviteter under afvikling ventes nu i niveauet minus 350 mio. kr., mens der her tidligere var ventet et tab på 300-350 mio. kr.

Samlet venter Alm. Brand-koncernen et resultat før skat for 2015 på 600-650 mio. kr. mod tidligere ventet 450-550 mio. kr.

Desuden venter Alm. Brand i 2016 et overskud på 450-550 mio. kr., hvilket dækker over forventninger om et resultat af koncernens fremadrettede resultater på 550-650 mio. kr., mens aktiviteter under afvikling ventes at give et tab før skat i niveauet 100 mio. kr.

Dermed venter Alm. Brand et samlet resultat, der ligger under det, som selskabet forventer at realisere i 2015, hvor koncernen venter et resultat på 600-650 mio. kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen