Berlingske Business

Afgående Nordea-boss går ind i bestyrelse

clausen christian
Christian Clausen stopper som koncernchef i Nordea, fortsætter i en rådgivende rolle og træder ind i bestyrelsen hos Sampo, der er hovedaktionær i Nordea. Foto:

Danske Christian Clausen, der nu stopper som topchef i Nordea, skal fremover sidde i bestyrelsen i Sampo, der er den største aktionær i Nordea og samtidig eneejer af Nordens største forsikringsselskab.

I en alder af 60 år stopper danske Christian Clausen efter godt otte år som topchef i Nordea den 1. november. Herefter er det meningen, at Christian Clausen træder ind i bestyrelsen hos Nordeas største aktionær.

 

Der er tale om den finske finanskoncern Sampo Group, der med godt 21 pct. af aktierne i Nordea er hovedaktionær i Nordens største bank, og derudover ejer Sampo Nordens største forsikringsselskab, svenske If Forsikring.

Den finske milliardær Björn Wahlroos er medejer og formand i Sampo, og derigennem har han også sikret sig posten som formand i Nordea. Han takker Christian Clausen for det store arbejde i Nordea og oplyser samtidig, at Christian Clausen har sagt ja til at træde ind i Sampo-bestyrelsen.

»Jeg vil gerne takke Christian Clausen for hans uvurderlige bidrag til at gøre Nordea til en stor, succesrig international bank. Hans lederskab, kundefokus og internationale udsyn er enestående i banksektoren. Jeg har sat stor pris på vores samarbejde de seneste fire år, og jeg er meget glad for, at Christian vil acceptere at blive indstillet til bestyrelsen for Sampo, Nordeas største aktionær,« siger Björn Wahlroos i en meddelelse.

Han fortæller videre, at det var Christian Clausens eget ønske at stoppe som topchef i Nordea nu.

»Jeg respekterer hans beslutning om at fratræde som koncernchef nu, og jeg ønsker ham alt det bedste i næste fase af hans aktive karriere,« siger Björn Wahlroos.

Den nye topchef i Nordea bliver finske Casper Von Koskull, der kommer internt fra Nordea, hvor han i dag sidder med i koncernledelsen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen