Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

35-årig skal styre Nordeas realkredit-forretning

Billede
Den nye direktør for Nordea Kredit, 35-årige Peter Smith. Foto: Ida Marie Odgaard

Det tidligere Berlingske Top100-talent Peter Smith pendlede i en periode mellem boligen i San Francisco og jobbet hos Nordea i København. Nu er han blevet direktør for storbankens danske realkreditafdeling, Nordea Kredit.

Når han i fritiden står på mål for sit 7-mands fodboldhold bestående af gymnasiekammerater på Kløver­marken i København, udgør han sidste skanse, men på arbejdspladsen i ­Nordea skal Peter Smith fremover stå i spidsen. Det skal han som ny direktør for Nordeas danske afdeling for realkredit, Nordea Kredit.

Alderen lyder på blot 35 år, men som Peter Smith siger, har han tilbragt hele sin hidtidige karriere i Nordea, og derfor kender han banken godt. Efter endt uddannelse på CBS ­begyndte han i Nordea og arbejdede tæt sammen med ­ledelsen om forskellige strategiske projekter. Dermed har han stået i lære hos­ ­store bankdrenge som den tidligere Nordea Danmark-direktør Michael Rasmussen, der nu er koncernchef i Nykredit, og Peter Lybecker, der er adm. direktør i Nordea Danmark.

Man kan godt sige, at Peter Smith er Peter ­Lybeckers mand. Således har Peter Smith lavet en stor del af benarbejdet i de sektor­projekter, som Peter Lybecker har stået i spidsen for. Det gælder blandet andet salget af Nets. I 2012 kom Peter Smith blandt de 100 største talenter i dansk erhvervsliv i Berlingskes Talent100-kåring.

I 2013 drog han imidlertid til Californien, da kæresten fik et job på Stanford University. ­Tiden derovre brugte han på en MBA-uddannelse, som han var ved at færdiggøre, da Peter Lybecker ringede til ham i sommeren 2014. David Helle­mann var netop hentet til Nordea fra en stilling som departementschef i Finansministeriet, og da hans kendskab til bank­sektoren var sparsomt, ville Lybecker gerne have Peter Smith med på ledelsesholdet.

Boligpriserne faldt i september

Lybeckers ivrighed efter at få Peter Smith tilbage afspejlede sig i, at Peter Smith gennem det første års tid blev boende i San Francisco med kæresten og sønnen og derfor pendlede mellem USAs vestkyst og København. Peter Smith blev chef for ledelsessekretariatet, hvor flere topfolk i finanssektoren er udklækket fra, og han har derfor gennem godt to år været med til at ud­arbejde strategierne i banken. Personer, der kender Peter Smith, beskriver ham som udpræget seriøs, ordentlig og med stort fokus på at få ­opgaverne løst.

Fra årsskiftet bliver Nordea Danmark en ­filial af den svenske hovedbank, mens Nordea ­Kredit delvis bliver udskilt. Dermed forventes ­Nor­dea Kredit at blive et såkaldt SIFI-institut, som ­fylder så meget økonomisk i samfundet, at der gælder særlige regler for instituttet. I den forbindelse hev Lybecker endnu en gang fat i ­Peter Smith og spurgte, om han ville stå i spidsen for realkreditforretningen. Hovedopgaverne er at genskabe tillid og kundetilfredshed, hvilket Nordea har kæmpet med på det seneste, samt at gøre Nordea Kredit mere selvstændig og tegne en skarpere profil af, hvad realkreditforretningen står for.

x

Fritiden bruges med kæresten og de to sønner, en gammel Vespa, fodbold samt lidt skiløb og tennis.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen