Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Modeugen fik nedgang – men optimismen er bevaret

Modeugen fik nedgang – men optimismen er bevaret - 1
Især svenskerne holdt sig væk fra modemessen i Købenahvn, der er for stor forskel på den danske og svenske valuta, men ellers var der stor aktivitet på de forskellige udstillingssteder. Billedet er fra By Malene Birgers modeopvisning i Docken i Nordhavnen. Foto:

Der var masser af handel på modemesserne rundt omkring i København under modeugen, men arrangørerne fik som ventet en nedgang i antal af besøgende. Modefirmaerne forventer dog fremgang i 2010.

Modedesignerne havde henlagt catwalken til så forskellige steder som Amager Strand, Docken og en helt almindelig gade i det indre København, og podierne var fyldt med skarpe silhouetter og faretruende høje hæle. Men kreativiteten og tøjkunsten kunne ikke stoppe den nedgang i antal besøgende, som arrangørerne af henholdsvis CIFF i Bella Center, Gallery i Forum og CPH Vision i Øksnehallen havde forventet til denne omgang modeuge.

Hos CPH Vision forløb onsdag, torsdag og fredag tilfredsstillende med masser af handel, men lørdag og søndag var mere stille end normalt, lyder det fra messens direktør Peter Fenger Selchau.

»Vi har tydeligt kunnet mærke den markedssituation, som modebranchen står i netop nu. Vi havde forventet en nedgang, og det er der kommet. De store kæder kommer med langt færre medarbejdere, og det afspejler sig i vores besøgstal. Jeg talte med en tysk indkøbskæde, der normalt kommer med 70 ansatte. Denne gang kom de kun med tre. Men selvom vi får færre besøgende, er det min klare fornemmelse, at udstillerne har fået handlet. Nogle har fået solgt alt på én dag, mens andre har fået ordrebøgerne fyldt her søndag. Så der er blevet lavet aftaler,« siger Peter Fenger Selchau, der ikke kunne give det eksakte antal besøgende ved redaktionens slutning søndag aften. Han har iagttaget, at der er kommet en del flere tyske indkøbere end normalt på messen, hvilket han ser som et sundhedstegn.

Færre svenskere
»Svenskerne har holdt sig væk på grund af den store valutaforskel mellem den svenske og danske krone, mens tyskerne er ankommet i et større antal. Det er positivt, for Tyskland er et stort nærmarked, der stadig rummer et potentiale for de danske firmaer,« siger han.

Peter Fenger Selchau har allerede planer om at udvide CPH Visions lillesøster Terminal 2 i 2010 på grund af den store efterspørgsel fra udstillerne, der denne gang var 325 styk af.

I Bella Center har 860 modefirmaer solgt deres varer på den såkaldte CIFF-messe, og også her fik man den forventede nedgang i antal besøgende.

Krisen mærkes
CIFF havde et besøgstal på 24.371, hvilket er et fald på 14,5 procent i forhold til august sidste år. Gallery i Forum havde 10.809 besøgende i løbet af de fire messedage. Det er en tilbagegang på fire procent i forhold til sommermodemessen i august 2008.

»Vi havde regnet med et fald på 10 til 15 procent, men det endte desværre med 14,5 procent, som var den nederste del af vores estimat. Krisen har ramt branchen hårdt, men min fornemmelse er, at firmaerne forventer en fremgang i 2010. Flere af dem, jeg talte med på messen, så optimitisk på fremtiden, efter at de havde fået ordrebøgerne pænt fyldt her i weekenden. Alle er blevet enige om, at de ikke vil tale mere om krisen, og de søger efter nye positive signaler,« siger salgs- og marketingdirektør Jesper Åndahl fra Bella Center.

Han glæder sig over, at nedgangen ikke er så markant som i resten af Europa, hvor Bread and Butter-messen i Berlin oplevede et fald i antal udstillere på 35 procent, og messen i Düsseldorf blev nærmest halveret.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen