Berlingske Business
15:15Bavarian rider med på biotekbølge og stiger

Modebranchen hænger i laser

Modebranchen hænger i laser - 1
Foto:

Modeugen står for døren, men det er en presset dansk modebranche, der gør klar til at vise sig frem. ”Finanskrisen er dræbende for modebranchen,” lyder det fra en ekspert, mens brancheorganisationen forudser lukninger.

Om få uger slår den samlede danske modebranche dørene op til den halvårlige modeuge, Copenhagen Fashion Week. Indkøbere, designere og anmeldere vil strømme til byen for at se, hvad store som små modehuse og designere har at byde på - men det er en presset dansk modebranche, der forbereder sig på at vise de nyeste kollektioner frem.

Ifølge flere eksperter er branchen hårdt ramt af konjunkturnedgangen, og derfor venter der både faldende salgstal og en stribe lukninger forude.

Finanskrisen, forbrugsfaldet og den økonomiske nedgang kan dog også få andre, mere vidtrækkende konsekvenser for modebranchen. Det vurderer Erik Hansen-Hansen, forskningsadjunkt Ph.d. ved Danmarks Designskole.

”For den danske modebranche er finanskrisen dræbende, i og med at den tager livet af vækstlaget. Alle de små tilsynekommende modevirksomheder, der er med til at udvikle det talent, branchen bygger på, bliver bombet helt ned. Mange af dem vil ikke overleve en sæson mere, og jeg tror, det vil se rigtig slemt ud til næste modeuge,” siger Erik Hansen-Hansen.

Og han står ikke alene med sine forudsigelser. I den seneste konjunkturanalyse fra brancheorganisationen Dansk Textil & Beklædning, der blev offentliggjort i forbindelse med modeugen i august sidste år, meldte 25 procent af de adspurgte virksomheder om tilbagegang.

Branchen har det hårdt
Brancheorganisationen vil endnu ikke løfte sløret for de tal om branchens udvikling, der altid offentliggøres i forbindelse med de halvårlige modeuger, men udviklingsdirektør Kasper Eis, medgiver, at branchen har det hårdt.

”Vi ser en situation, hvor det er svært at tiltrække kapital, hvor forbrugerne er tilbageholdne, og hvor mange ikke oplever nogen vækst i salget. Hvis man er en lille spiller og ikke har det stærkeste brand samtidig med, at man ikke har meget kapital, går man en svær tid i møde.”

Og der synes at være bred enighed om, at de store modehuse vil komme lettere igennem krisen, end branchens mindre og nyere medlemmer. Jens Høgsted, der er partner i konsulentvirksomheden Copenhagen Consulting Company, peger på de små modevirksomheders distributionskanaler som en forklaring på, hvorfor krisen kradser hårdere hos dem.

”Deres omsætning går meget gennem mindre tøjforretninger, og her har man ikke tjent så mange penge siden sidste efterår. Derfor gætter jeg på, at deres indkøb bliver meget forsigtige, og det kommer til at give genlyd i modehusene.”

10 til 15 procent lavere end 2008
Jens Høgsteds bud for 2009 lyder derfor på, at indsalget, altså det butikkerne køber hos modehusene, kommer til at ligge 10 til 15 procent lavere end i 2008.

For mange af de mindre modehuse er skrækscenariet dog ikke bare dårlige salgstal eller en faldende omsætning. Ifølge flere eksperter, vil krisen i modebranchen resultere i lukninger. Det siger Jens Birkeholm, administrerende direktør i Dansk Detail, det tidligere Dansk Textil Union.

”Der er ingen tvivl om, at branchen har været begunstiget med fantastisk mange iværksættere de sidste år, og de virksomheder kommer under pres nu. Hvor den etablerede del af branchen ofte har opbygget en mere solid egenkapital og eventuelt har prøvet en krise før, der har givet dem nogle gode værkstøjer, er de nyetablerede mere udsatte i dårlige tider.”

Også Jens Høgsted fra Copenhagen Consulting Company forventer at se både konkurser og lukninger i modebranchen i de kommende måneder.

”Det er helt klart forventeligt. Bankerne har holdt hånden under virksomhederne igennem julesalget for at se, om de kom styrkede igennem, men for dem, hvor det er gået ned, vil jeg tro bankerne begynder at smække kassen i nu.”

Det er dog ikke kun bankerne, der er et problem for de trængte modevirksomheder. Ifølge Eva Kurse, direktør for Danish Fashion Institute er branchen i lige så høj grad presset af kreditforsikringsselskaberne, der sædvanligvis er garant for likviditeten, når modevirksomhederne køber ind.

”Vi har set, at kreditforsikringsselskaberne har trukket kreditterne over for rigtig mange og uden varsel, som så skal betale up front. Og i og med at bankerne samtidig har smækket kassen i, er de pludselig i en alvorlig knibe selvom det ellers er sunde og veldrevne virksomheder,” forklarer Eva Kruse.

Forventer konsolidering
Hos brancheforeningen Dansk Textil og Beklædning, mener man dog, at der trods de mange udfordringer er et andet muligt scenarie end masselukninger. Det forklarer udviklingsdirektør Kasper Eis.

”Vi forventer, at der vil ske en markant konsolidering i branchen, hvor mange af de mindre vil blive opslugt af de store. Der vil selvfølgelig også være lukninger, fordi det er svært at skaffe kapital og fordi forbrugerne holder igen, men vi forsøger at hjælpe, sådan at vi først og fremmest ser konsolideringer frem for deciderede lukninger.”

Trods de mange dystre spådomme er der dog ingen grund til at kaste håndklædet i ringen for de danske modehuse. Det understreger Jens Birkeholm fra Dansk Detail som i stedet opfordrer branchen til at trække i arbejdstøjet.

”Jeg tror, vi er derhenne, hvor man kan formulere det under overskriften: Fedtet skal væk. I gode tider er der en tendens til at komme mere fedt på organisationen, og det vil sige, at nu skal der skæres og holdes fokus på værdiskabelse.”

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen