Berlingske Business

Krisetider kalder på komfortabelt fodtøj

Krisetider kalder på komfortabelt fodtøj - 1
Ecco åbner den forestående modeuge med et stort show. Her en model fra modeugen i august. Foto:

Ecco håber på flere kunder i krisetiden og støver sit image af ved at åbne modeugen med stort modehow.

Når Copenhagen Fashion Week bliver skudt i gang om et par uger, åbner Ecco ballet med et show, hvor 280 modeskribenter vil sidde klar, og hvor modens royale ambassadør, kronprinsesse Mary, dukker op.

Ecco Walk in Style hedder showet, skokoncernen holdt for første gang sidste år, og som ifølge international marketingdirektør i Ecco, Klaus Kjærsgaard, gerne skal give Ecco et mere moderigtigt image.

”Specielt i de skandinaviske lande har vi haft et lidt støvet image, som vi ønsker at gøre op med. Ikke at vi håber at positionere os anderledes. Komfort er stadig centralt, men Ecco havde brug for en ekstra dimension, og det kan vi få via moden,” forklarer han.

Showet, der både omfatter et modeshow i ordets traditionelle betydning, hvor Ecco viser sine seneste nye kollektion frem, samt uddelingen af en velgørenhedspris på en kvart million kroner, betyder en afskrivning på godt og vel en million kroner i Eccos årlige budget. Men pengene er godt givet ud, understreger Klaus Kjærsgaard.

Investering i omtale
”Hvis vi skal opgøre det i kroner og ører var det en god forretning i og med, at vi fik meget omtale. Den investering vi havde lagt i det, har vi bestemt fået igen,” siger han.

Men i år er modeshowet ikke bare en del af en langvarig markedsføringsstrategi, om at gøre Ecco mere moderigtigt. For den danske modekoncern er den globale økonomiske krise en mulighed for at få solgt endnu flere sko, men for at det lykkes, skal de netop smede, mens jernet er varmt og have gjort opmærksom på sig selv.

”Krisen betyder, at folk søger tilbage til det sikre. Vi er overbeviste om at forbrugeradfærden de næste 12 til 18 måneder vil bevæge sig i en retning væk fra det eksperimentelle og mod det mere sikre. Og det ligger ganske enkelt godt til os. Så hvis vi samtidig kan tilføre de rette nyheder i sortimentet, og flytte vores design i den rigtige retning, er det her en situation, vi godt kan drage nytte af,” siger international marketingdirektør Klaus Kjærsgaard.

Ecco mærker også krisen
I 2007 solgte Ecco næsten 17 millioner par sko, driftsresultatet nærmede sig med 833 millioner kroner hastigt milliarden, mens årets resultat blev 537,5 millioner kroner. Dermed blev 2007 indtjeningsrekord for Bredebro-virksomheden, og selvom koncernen fortsat har god tro til fremtiden, bliver 2008 ikke et nyt rekordår.

”Vi kan også mærke krisen. Måske ikke så hårdt som andre, men den kan mærkes,” siger Klaus Kjærsgaard.

Den halvårlige modeuge, Copenhagen Fashion Week, hvor Ecco er første indlæg, skydes i gang mandag den 2. februar.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen