Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

»Det handler om tryghed, innovation og branding«

»Det handler om tryghed, innovation og branding« - 1
Foto:

IBM Danmark har ingen særlige produkter til homoseksuelle, men er en af de største støtter af de homoseksuelles OL. Det multinationale selskab skilter ikke med det, men har arbejdet med minoriteters rettigheder i over 60 år.

IBM er en de få virksomheder, det er lykkedes at tiltrække som sponsor til den homoseksuelle megabegivenhed World Outgames, der begyndte i lørdags. Endda nøjes IT-selskabet ikke med økonomisk hjælp, men støtter også medarbejdere, der arbejder frivilligt i forbindelse med en konference om homoseksuelles rettigheder på arbejdsmarkedet.

Og hvorfor så det, kan man spørge – især med tanke på at IBM ikke har nogen produkter, der henvender sig særligt til homoseksuelle forbrugere.

»Vi opfatter det som et spørgsmål om menneskerettigheder, og det går hånd i hånd med IBMs værdier om, at alle medarbejdere skal være trygge uanset religion, etnisk baggrund eller seksuel observans. Vi vil simpelthen ikke acceptere mobning,« siger Kim Østrup, vicedirektør i IBM Danmark.

I 15 år har han beskæftiget sig med virksomheders sociale ansvar – Corporate Social Responsibility eller CSR som det hedder på nydansk – og hos IBM har det i årtier også omfattet seksuelle minoriteter.

Selv om IBMs politik ikke giver et direkte og målbart økonomisk udbytte, er der dog også andre gevinster end god samvittighed.

Innovation og branding
»Jeg tror ikke, man kan gøre vores indsats op i kroner og øre. Men det handler også om, at det er produktivt at sikre plads til alle. Jo mere mangfoldige grupper er, jo mere innovative er de,« siger Kim Østrup.

Den erfaring bliver støttet af flere undersøgelser bl.a. amerikanske SIFMA fra 2007, som viser, at de 100 selskaber, der investerer mest i mangfoldighed, klarer sig bedre på bundlinjen end gennemsnittet i S&P-indekset og endda giver mere end dobbelt så høje afkast som de 100 dårligste.

Dertil kommer en rekrutteringseffekt:

»Det er klart, der også er et element af branding i det. Vi har ikke specifikke produkter, der er målrettet bestemte grupper. Men vi brander os over for medarbejdere og kommende ansatte som et firma, der behandler alle ordentligt. Vores kunder og leverandører er også forskellige og har forskellige grupper blandt deres ansatte, og jeg er ikke tvivl om, at det er tydeligt i homoseksuelle kredse, at vi har best practice på området, og at det er noget, vi er kendt for,« siger Kim Østrup.

Eksemplets magt
IBM har både etableret et netværk blandt selskabets homoseksuelle medarbejdere, der kommer med input til ledelsen. Samtidig har IBM en anti-diskriminations politik ved forfremmelser og et særligt organ, der overvåger, at det ikke sker alligevel.

»Når IBM har grupper for homoseksuelle, handler det om at skabe et forum, hvor problemer kan vendes og diskuteres. Herhjemme handler det typisk om diskrimination i det små, men grupperne giver også modspil til det organ, der sikrer, at der ikke bliver diskrimineret ved forfremmelser. I Danmark kender vi særligt diskussionerne i forhold til ligestilling mellem mænd og kvinder, hos IBM er perspektivet bare langt bredere,« siger Kim Østrup og understreger, at virksomheden bliver bedømt på handling:

»Det er ikke noget, IBM reklamerer for, det er noget, vi gør. Det er eksemplets magt, eller hvordan man nu skal oversætte; walk the talk,« siger Kim Østrup.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen