Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Fødevarernes førstemand: »Danmark skal være nummer ét på sund mad«

Peder Tuborgh
Adm. direktør Peder Tuborgh, Arla er en af hovedaktører ved den lanceringen af en offentlig-privat fødevareplatform, der skal sætte skub i milliardeksporten. Foto:

Danmark har én af verdens førende fødevaresektorer, og den skal ifølge topchef Peder Tuborgh fra Arla have en ordentlig vitaminindsprøjtning. Det sker med lanceringen af en såkaldt platform med fælles brand for virksomhederne: »Finding a better way - the danish way«. Ét af målene er, at Danmark skal tjene endnu flere penge på eksport af fødevarer, teknologi og viden end i dag.

Store virksomheder med velkendte navne som Arla Foods, Danish Crown, Carlsberg og Novozymes i spidsen går sammen med brancheorganisationerne Landbrug & Fødevarer, DI og staten fælles front inden for eksport af fødevarer og fødevareteknologi. Det er pakket ind i en såkaldt fælles fødevarefortælling om, hvad Danmark står for og kan.

Fremstødet sker med lanceringen af en såkaldt fødevareplatform med fælles brand: »Finding a better way - the danish way«. Det nye brand er fælles fortælling til verdens forbrugerne og indkøberne, at vi i Danmark er foregangsland inden for produktion af og levering af sunde, naturlige og bæredygtige fødevarer.

»Den danske fødevarebranches identitet skal være, at når vi ude i virksomhederne prioriterer indsatsen inden for forskning og innovation og udvikling af vores medarbejdere, skal vi blive ved med at være verdens førende inden for disse meget store globale trends,« siger Arlas topchef, Peder Tuborgh.

Han er regnet som en af Danmarks mest anerkendt topchefer og fødevarebranchens nummer ét. Og Danmark skal i hans optik også være nummer ét på sunde fødevarer og mad.

Peder Tuborgh peger på, at Arla på mange måder for nogle år siden begyndte at gå vejen for at være blandt verdens førende selskaber på de globale trends på mejeriprodukter. Hovedparten af koncernens innovationsbudgetter bliver brugt til udvikling af produktion af sunde og bæredygtige mejeriprodukter. Det bliver godt modtaget hos forbrugerne, tilføjer han.

Ét af fødevareplatformens mål bliver, at Danmark skal tjene endnu flere penge på eksport af  fødevarer, teknologi og viden. I øjeblikket henter virksomheder med i alt 150.000 ansatte hvert år op mod 160 milliarder kr. hjem i eksportindtægter.

Brian Mikkelsen og miljø- og fødevareministeren Esben Lunde Larsen.

»Danmark har verdens tredjestørste fødevareklynge. Vi har også historisk været gode til at samarbejde åbent og transparent mellem virksomhederne og staten. Noget som vi ikke ser i andre lande. Med den nye platform skal vi med større styrke sikre et stærkt fødevareerhverv fra jord til bord, som arbejder i den rigtige retning. Det er op til de enkelte virksomheder, store som små, at udmønte det på eksportmarkederne,« siger Peder Tuborgh.

Som formand for Vækstteam Fødevarer afleverede han i 2013 en rapport med en lang række anbefalinger til den daværende Helle Thorning Schmidt-regering. De gik på, at den danske fødevaresektor ved forbedringer kunne løfte den årlige eksport på mellem 30 og 50 milliarder kr. frem mod 2020. Det skulle ske ved blandt andet at gøre fødevareproduktionen mere bæredygtig og ressourceeffektiv, forbedre forskningen ved at gøre den mere vækstorienteret og sidst men ikke mindst at skabe en strategisk eksportindsats med bedre samspil mellem myndighederne og virksomhederne.

Den fælles fødevarefortælling var ligeledes et initiativ i den daværende regerings Vækstplan for fødevarer, som blev vedtaget i et bredt politisk forlig i foråret 2014. Projektet blev ledet af en styregruppe med flere hundrede repræsentanter fra bl.a. virksomheder og universiteter med Arlas direktør Peder Tuborgh i spidsen.

»Alle, uanset om de kom fra den gastronomiske verden, industrien og forskningen, sagde, at det var spændende at have et sted, hvor man styrker sig selv fremadrettet og finder frem til, hvordan man skal udvikle sig selv i fremtiden, og hvilke globale udfordringer, der skal fokuseres på i en samlet fødevarefortælling,  Danmark skal være førende på. Nu er vores visioner blevet til virkelighed. Med fødevareplatformen kan vi i branchen begynde at udvikle fremtidens svar på fremtidens globale fødevaretendenser. Det kan bevare fødevareklyngens stærke position på eksportmarkederne,« lyder det fra Peder Tuborgh.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen