Berlingske Business

Wellness og badelande på vej på campingpladser

De østdanske campingpladser står foran store investeringer, som vil gøre campinglivet mere luksuriøst og sjovt.

Der er godt nyt for sjællandske byggefolk med lokale campingpladser i kundekartoteket. Mange campingpladser øst for Storebælt har nemlig et stort efterslæb og må snart i gang med omfattende investeringer for at lokke de stadigt mere kræsne campister til.

Det vurderer Poul Fejer Christiansen, direktør for Campingrådet, en paraplyorganisation for blandt andre campingpladsejere og forbrugere.

- Før talte man om, at pladserne øst for Storebælt var ti år efter Jylland og Fyn. Nu er de måske fem-seks-syv år efter. Men der er fortsat behov for at løfte mange campingpladser på Sjælland, selv om danske pladser generelt har hævet niveauet betragteligt de senere år, så Danmark har nogle af de bedste campingpladser i Europa, siger Poul Feier Christiansen.

Mere strøm

Han ønsker ikke at vurdere, hvor store investeringer de sjællandske campingpladser står over for. Men udfordringerne ligger især på tre felter:

For det første skal campingpladserne tilbyde andet og mere end traditionel camping – fx wellness, badelande og store legeområder. Her fremhæver han som et godt eksempel Feddet Camping på Sydøstsjælland.

For det andet skal faciliteter som bad, toiletter, køkken og tøjvask have højere standard – nøjagtig som i folks daglige hjem, hvor der indtil finanskrisen blev udskiftet badeværelser og køkkener på livet løs.

Endelig for det tredje er campingvogne og fortelte simpelthen vokset. Det kræver mere plads – og udbygget strømforsyning.

- Mange vogne har gulvvarme, aircondition, ovn, fjernsyn, computer og playstation til ungerne, ligesom derhjemme, påpeger Poul Fejer Christiansen.

Prisen på netop strømmen ser Campingrådet som et stort handicap for branchen – som omtalt på ErhvervsBladet.dk 4. august.

De danske afgifter og moms gør campingstrøm markant dyrere end i nabolandene.

Svenskerne mangler

I begyndelsen af året forudså branchen fem procent flere overnatninger i 2009 end året før, men efter syv måneder ligner det ifølge direktør for Campingrådet i bedste fald status quo.

- Mange danskere og udlændinge er i stedet taget til Sverige, og samtidig mangler vi svenske gæster. Det kan især mærkes i Nordjylland og Nordsjælland, siger Poul Fejer Christiansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen